Edda Magnason och Sverrir Gudnason i ”Monica Z”

Fredrik Sahlin tippar: Monica Z & Återträffen får flera baggar i kväll

Uppdaterad
Publicerad

I kväll går Sveriges filmgala av stapeln. Kulturnyheternas filmkritiker tittar i kristallkulan och tippar vinnarna.

Baggenomineringar i all ära, det betyder en hel del för vidareförsäljningen av filmerna (återlansering, utlandsförsäljning, osv) och man brukar ju säga att alla utvalda är vinnare, men det är ju rent nys. Det är först när någon står där på Cirkus scen med Guldbaggen i hand som agnarna verkligen har skilts från det regerande vetet.

Bästa film

Känn ingen sorg (Producent: Malcolm Lidbeck, David Olsson), Monica Z (Producent: Lena Rehnberg), Återträffen (Producent: Mathilde Dedye)

Guldbaggegalan

Vinnare: ”Återträffen”. Något annat vore rena twilight zone. De andra två är väl värda sina nomineringar men står sig ändå slätt bredvid Odells debut. Inte bara hennes, förresten. Vi i media lyfter ju gärna bara fram regissören, och så har verkligen varit fallet när det gäller ”Återträffen” – extra passande då med ett producentpris här, eftersom det till stor del lär ha varit en kollektiv triumf. Odell hade, så vitt jag är korrekt informerad, bland annat rejäla problem med att få till filmens andra akt, men efter gemensam insats blev det ju mer än lyckat.

Bästa regi

Per Fly (Monica Z), Måns Mårlind och Björn Stein (Känn ingen sorg), Anna Odell (Återträffen)

Vinnare: Svårtippat. Vinnarjuryn brukar för det mesta sprida sina gracer. Så, även om ”Äta sova dö” gjorde hattrick förra året (Bäst film, regi och manus) och Roy Andersson detsamma 2007 talar statistiken ändå för att någon av de andra tar hem det här priset. Jag skulle gärna se ”Känn ingen sorg” som vinnare här, eftersom det är en mer udda produkt bredvid Per Flys, i och för sig snygga men, väldigt traditionellt framförda ”Monica Z”. Men baggen går ändå till den sistnämnda eftersom juryn vill ge denna publik- och kritikersuccé en av de tunga baggarna.

Bästa kvinnliga huvudroll

Edda Magnason (som Monica Zetterlund i Monica Z), Anna Odell (som Anna i Återträffen), Gunilla Röör (som Maria i En gång om året).

Vinnare: Edda Magnason. Så hyllad som denna debutant blev i år har väl ingen blivit förut blivit. Ja, förutom förra året då… när Nermina Lukač tog hem förstapriset för nervig insats i ”Äta sova dö”. Kan tänka mig att den samlade licensierade skådespelareliten i Guldbaggepubliken blir lite småsura när ännu en icke-auktoriserad amatör glider in från sidan och roffar åt sig Baggen, men sånt brukar inte påverka en Bagge-jury, som traditionellt gärna blandar ihop filmframgång med huvudrollsprestation.

Bästa manliga huvudroll

Robert Gustafsson (som Allan Karlsson i Hundraåringen som...), Mikael Persbrandt (som Hasse i Mig äger ingen), Matias Varela (om Jorge i Snabba cash – Livet deluxe)

Vinnare: Mikael Persbrandt. Han må ha agerat skabbig björn med skepparkrans i ”Hobbit” men insatsen som Hasse i Kjell-Åke Anderssons ”Mig äger ingen” är utan tvekan hans finaste prestation på mycket länge. Robert Gustafsson… jo, han är rolig som geriatrisk rymmare men kommer inte övertyga juryn, vars smakbild är klart smalare än den hos den mer folkligt förankrade nomineringsjuryn.

Bästa kvinnliga biroll

Anna Bjelkerud (som Pernilla i Hotell), Mira Eklund (som Ann-Sofie i Hotell), Josefin Neldén (som Lena i Känn ingen sorg)

Vinnare: Mira Eklund. Eklund framstår här som en sån där oslipad diamant som alla vill vara först med att upptäcka, och prisa. Hon hyllades hårt (och rättmätigt) för sin såriga birollsinsats i ”Hotell” – hon kommer absolut ta sig hela vägen upp på Guldbagge-scenen.

Bästa manliga biroll

Kjell Bergqvist (som Bengt i Monica Z), David Dencik (som Rikard i Hotell), Sverrir Gudnason (som Sture Åkerberg i Monica Z)

Vinnare: David Dencik. Den här är svårare. Står sannolikt mellan David Dencik och Kjell Bergqvist. Kanske kan den välrenommerade dokumentärfilmaren Tom Alandhs attack på Bergqvists rollkaraktär (han tyckte att filmen svartmålar Monica Z:s pappa, Bengt) undermedvetet påverka juryns val och få den att, i ett jämnt läge, styra mot David Denciks galna masochist i ”Hotell”. Eller så påverkas de i motsatt riktning. Jag svamlar, och tror på Dencik.

Bästa manuskript

Cilla Jackert (Känn ingen sorg), Lisa Langseth (Hotell), Anna Odell (Återträffen)

Vinnare: Anna Odell. Även här. Cilla Jackerts manus har fått en hel del kritik för dess inte helt uppdaterade kvinnobild, vilket lär sätta käppar i hjulet för henne här (även om jag uppfattade den som ironisk). Finns risk att den överskattade ”Hotell” tar hem detta pris men jag tror ändå att juryn tar sitt förnuft till fånga och prisar Odells snygga manusbygge, där inte minst den första akten är riktigt väl strukturerad.

Bästa foto

Eric Kress (Monica Z), Petrus Sjövik, (Ömheten), Erik Sohlström (Känn ingen sorg)

Vinnare: Erik Sohlström. En extremt hård kategori i år. Visst vore det kul om debutanten Petrus Sjövik får för sitt bländade vackra panorama över Kiruna men mycket talar för att Erik Sohlström får för ”Känn ingen sorg”. Sällan har en svensk film använt digitala effekter på så här underfundigt vis, men eftersom det inte finns någon CGI-bagge så får Erik Sohlströms bagge ses som juryns eloge till hela det pigga bildarbetet.

Bästa klipp

Mia Engberg (Belleville Baby), Theis Schmidt (Snabba cash – Livet deluxe), Håkan Wärn (Känn ingen sorg)

Vinnare: Mia Engberg. ”Snabba Cash 3” hade ett eget tempo, jämfört med de två tidigare, vilket onekligen är värt en nominering men jag tror att Mia Engbergs suggestiva saxande av sina distade bilder i ”Belleville Baby”” sätter juryn störst gungning.

Bästa kostym

Kicki Ilander (Monica Z), Moa Li Lemhagen Schalin (Vi är bäst!), Ulrika Sjölin (Känn ingen sorg).

Vinnare: Moa Li Lemhagen. Lukas Moodyssons milda återkomst till repertoaren med ”Vi är bäst!” gav inget större utslag på branschens richterskala men kostymarbetet var kongenialt.

Bästa ljud/ljuddesign

Mattias Eklund (Känn ingen sorg), Petter Fladeby, Andreas Franck och Jens Johansson (Snabba cash – Livet deluxe), Hans Møller (Monica Z)

Vinnare: Petter Fladeby. Action ger stort utrymme till att snida till olika akuta ljud, och i ”Snabba Cash 3” får vi en hel del sånt för biopengen.

Bästa mask/smink

Eva von Bahr (Monica Z), Eva von Bahr och Love Larson (Hundraåringen), Lisa Mustafa (Vi är bäst!)

Vinnare: Eva von Bahr. Dubbelt nominerad och därför en halvgardering. Men von Bahr vinner antagligen tillsammans med Love Larsson. Ingen i filmhistorien har lycktas att ålderssminka med full trovärdighet men den här duon kommer bra nära.

Bästa originalmusik

Matti Bye (Faro), Matti Bye (Hundraåringen), Peter Nordahl (Monica Z)

Vinnare: Matti Bye. Även det en halvgardering. Den här gången vinnare han för sitt drömska soundtrack till ”Faro”.

Bästa scenografi

Paola Holmér och Linda Janson (Vi är bäst!), Wilda Wiholm (Känn ingen sorg), Josefin Åsberg (Monica Z)

Vinnare: Wilda Wiholm. ”Känn ingen sorg” tar ut de estetiska svängarna på många sätt, inte minst med en sprudlande scenorgrafi.

Bästa kortfilm

Me Seal, Baby (av Joanna Rytel), On Suffocation (av Jenifer Malmqvist), Äta lunch (av Sanna Lenken)

Vinnare: ”Äta lunch”. Har tyvärr inte sett den översta av de tre men de andra två är båda ypperliga kortfilmer med lika mycket hjärta som patos. Jag fastande ändå hårdast för Sanna Lenkens ”Äta lunch” som på ett effektivt och drabbande sätt lyckades skildra anorexia, inifrån. Det verkar rimligt att juryn gör samma val.

Bästa dokumentärfilm

Belleville Baby (av Mia Engberg), De dansande andarnas skog (av Linda Västrik), Frihet bakom galler (av Nima Sarvestani)

Vinnare: Belleville Baby. Eftersom jag själv satt i den nominerande dokumentärjuryn borde jag kanske inte kommentera denna kategori, men eftersom jag inte har något med vinnarjuryn att göra, och segraren är så gjuten, gör jag det ändå.

Bästa utländska film

12 Years a Slave (Regi: Steve McQueen), Blå är den varmaste färgen (regi: Abdellatif Kechiche), Turinhästen (regi: Béla Tarr)

Vinnare: 12 Years a Slave. Här står det sannolikt mellan Steve McQueen slavtrauma och Abdellatif Kechiche sexstänkare, Béla Tarrs ”Turinhästen” är sannolikt för smal för att passa alla i juryn. Sätter min peng på ”12 Years a Slave”.

Biopublikens pris

Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann, Monica Z, Sune på bilsemester

Vinnare: Hundraåringen. Biopublikens pris är ett jippo-artat försök från SvT och SFI att göra Baggegalan lite mer angelägen för den breda tv-publiken, som oftast inte har hört talas om de ordinarie nomineringarna. Det här priset röstas fram av ”verklighetens folk”. Här brukar alltid den mest sedda filmen vinna. I år alltså ”Hundraåringen”.

Kulturnyheterna kommer vara på plats på Cirkus och intervjua vinnarna under galans gång. Följ både galan och liveintervjuerna här på svt.se /kultur med start 20:00.

Så går omröstningen till

Nomineringarna vaskades fram genom dold individuell röstning. 45 ledamöter, utspridda i bransch och rike, skrev sina tre favoriter på ett papper som de skickade in det till Svenska Filminstitutet, där de som fått flest röster i varje kategori hamnade på den heta listan.

Vinnarna röstades därefter fram av en nio personer stor grupp, sittandes i Harry Scheins gamla direktörsrum på SFI, med ett i panelen gömt spritskåp och skön utsikt över Gärdet.

Dessa sex kvinnor och tre män diskuterade sig sedan fram till vilka som ska föräras baggarna för filmåret 2013, och via lite spekulation om ledamöternas preferenser, och juryns tidigare belöningsmönster, kan man ana att ovanstående kommer att vara utfallet.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Guldbaggegalan

Mer i ämnet