– När jag började var det otroligt mycket folk som jobbade i den här branschen, det är det inte längre, säger Pedro Pettersson, vd för Kartförlaget. Han ser två huvudsakliga orsaker bakom utvecklingen.
– Myndigheterna som tidigare köpte papperskartor använder inte papperskartor på samma sätt och naturligtvis alla digitala plattformar som man har kartor på idag.
Röd vägatlas fortfarande storsäljare
Men trots att kartbranschen krympt, digitaliserats och delvis outsourcats finns den analoga kartan fortfarande kvar. Även om kartförlagets kartritare numera sitter i Lettland. Vissa produkter verkar trots teknikutvecklingen, fortfarande göra sig bäst i fysisk form. Motormännens vägatlas, har sett i princip likadan ut i snart 30 år och fortsätter att vara en storsäljare.
– Det som har försvunnit är naturligtvis stadskartor. Däremot har försäljningen av friluftskartor ökat markant, särskilt nu under pandemiåret, säger Pedro Pettersson.
Kollegan Anders Lundgren, som driver Kartförlaget tillsammans med Pedro Pettersson, ser emellertid ljust på framtiden.
– Vi säljer fortfarande mycket väggkartor och jordglober, sånt som inte riktigt går att ersätta med det digitala.
En mer nischad kartbransch idag
På Calazo förlag har nischen med friluftskartor blivit ett framgångsrecept. Särskilt under pandemin. Kartografen Oskar Karlin väver ihop detaljerad information från satellitbilder och flygfoton för att skapa detaljerade kartor nned till minsta videsnår.
– Kartbranschen har blivit mycket mer nischad. Förr gjorde man alla former av kartor, man tryckte det och använde det i alla möjliga sammanhang. Men idag tror jag att då man använder en tryckt karta mest är i någon form av friluftsliv, säger Oskar Karlin.