Redan i unga år blev Clarke varse att serietidningsbranschen var en värld av och för män. Hon började fantisera om hur en serietidning skulle se ut ur hennes perspektiv.
– Jag har gjort min research; 16 procent av serietidningsskaparna är kvinnor, 30 procent av karaktärerna är kvinnliga, medan ungefär hälften av köparna av serietidningslitteratur är kvinnor, säger Emilia Clarke till Variety.
”Mammor är superhjältar”
Tillsammans med ett helt kvinnligt kreativt team har hon nu skapat serien “MOM: Mother of madness” som handlar om Maya, en ensamstående mamma som upptäcker att hon under sin menstruationscykel har superkrafter.
– Idén kommer från det faktum att alla ensamstående mammor är superhjältar. Du behöver helt enkelt superkrafter för att klara av det, säger Clarke.
När det gäller menstruation menar skådespelaren att det är på tiden att vi normaliserar något som över hälften av världens befolkning upplever.
“MOM: Mother of madness” släpps i butik den 21 juli.