Georg Riedel har nästan 2 000 registrerade musikverk hos STIM. Mest känd är han för att ha komponerat barnvisor som Idas sommarvisa och signaturmelodin till Alfons Åberg. Men han har gjort mycket mer. Körverk, kyrkomusik och opera är musikstilar han både spelat och komponerat.
– Att vara så mångsidig är roligt men det är också en belastning. Därför att när man väl försöker göra något smalare är det ingen som riktigt tar det på allvar. Men jag märkte att musikerna gjorde det när jag presenterade det här materialet, säger han.
Rotat i sina centraleuropeiska rötter
Framförallt är Georg Riedel en jazzman. Det är där han har sitt ursprung och det är dit han nu återvänder med den nya skivan Secret Song. På den har han använt sig av erfarenheterna av att spela med storheter som Jan Johansson och Lars Gulin. Men han har också rotat i sina tjeckiska och centraleuropeiska rötter.
– Jag tror att jag har med mig lite av folkmusiken som finns i de delarna av Europa. De har jag alltid varit väldigt förtjust i. Och sen tycker jag om att använda en enkel melodi men att klä den i en harmonisk dräkt som är överraskande, säger han.
”Kändes lite larvigt med melodier”
Georg Riedel hade inte varit ett så känt namn om det inte hade varit för barnvisorna. Även om han inte var helt såld på det till en början.
– Jag hade inte intresserat mig för melodier tidigare. Det kändes lite larvigt med melodier när man spelade jazz och var lite svår. Då var det inte den musik man först tänkte på, säger han.
Det var mötet med Astrid Lindgren som förändrade hans syn på melodier och barnvisor.
– Jag såg hur viktigt det var för henne med kultur för barn och blev starkt imponerad och influerad av det. Då upptäckte jag att jag också kunde göra fina melodier till hennes texter.
Stimfakta Georg Riedel
Antal verk hos Stim:
1 883 st
Första registrerade verk:
À La Carte
Flest radiospelningar:
Fififi-filura
Idas sommarvisa
Bara en liten hund
Vem är inte rädd ibland
Du käre lille Snickerbo