Sananda Maitreya slog igenom med buller och bång 1987 med debutalbumet ”The hardline according to...” – en blandning av funk, soul, och rock. Med fyra top 10-hits och en million sålda album på tre dagar blev han det nya heta namnet efter Michael Jackson och Prince.
Men sedan kom floppen – det egenproducerade andra albumet ”Neither fish nor flesh” – där han spelade alla instrument själv. En betydligt mer svårlyssnad skiva som sågades rejält.
– Jag kände att jag hade hittat mitt eget musikaliska vokabulär och trodde i min naivitet att industrin som tjänat så mycket på mina framgångar skulle stötta min vision, men nej, konstaterar Sananda Maitreya.
Svåra krisår
Det blir början på svåra krisår och en kamp med skivbolaget om vem han får lov att vara. Men han lyckas ta sig ur mörkret och bytte namn som ett sätt att återfödas, nu med eget skivbolag.
– Om man lägger så mycket av sin själ i sin musik, hur kan man inte bli en annan människa efter all detta, säger han till dokumentärfilmaren Sofia Wikström i samband med turnépremiären i Nederländska Emmen.
Det är den första Europa-turnén han gör sen 2014 och många i publiken sjunger med på hans hits från debutskivan från 1987, som han vägrat spela till för bara ett par år sen.
Känner igen sig i Prometheus
Sananda Maitreya har hittills gett ut 11 album på det egna bolaget. Det är rock, jazz, soul, blues, och psycadelica. Han kallar det ”Postmillenium Rock”
Senaste albumet ”Pegasus & the Swan” är sista delen i en albumtriologi där Sananda Maitreya använder sig av myten om titanen Prometheus, vars öde han känner igen sig i och tycker speglar hans eget livsöde. ”Prometheus & Pandora” och” Pandora´s Playhouse” heter de första två.
– Med Pegasus-projektet förstår jag nu helt varför jag började med den här trilogin, säger han.