Googles vice ordförande Phil Harrison Phil Harrison presenterade Stadia under en presskonferens i San Fransisco under tisdagen. Foto: AFP/TT

Google utmanar spelkonsolerna – lanserar strömmad speltjänst

Publicerad

Googles nya spelplattformen Stadia ska låta användare strömma spel genom webbläsaren inom fem sekunder, utan långa laddningstider eller lagg. Det berättade Googles vice ordförande Phil Harrison under spelkonferensen Game Developers Conference under tisdagen.

Spelplattformen Stadia ska erbjuda samma spelupplevelse som moderna konsoler, men istället för en dyr spelhårdvara ska Stadia använda sig av Googles molntjänster och globala nätverk av serverhallar för att erbjuda spel till användarna.

Enligt Harrison ska Stadia fungera på stationära och bärbara datorer, surfplattor och telefoner samt på tv-apparater som är anslutna till Googles mediaspelare Chromecast. Med andra ord på vilken skärm som helst, oavsett dess tekniska prestanda.

– För att spela ett spel görs beräkningar av bland annat processorkraften i konsolen, mobilen eller datorn. Nu görs de beräkningarna i stället av Googles kraftiga datacenter, som har en enorm kapacitet, säger Bob O'Donnell, chefsanalytiker på Techanalysis Research till TT.

– Därför spelar det i teorin ingen roll hur kraftfull den pryl du vill spela på är, eftersom allt sker över internet.

TT: Fungerar det verkligen?

– I höstas lät Google i stor skala spelare att testa att spela Ubisofts ”Assassin's creed odyssey” via webbläsaren Chrome, i ett projekt som kallades ”Stream”. ”Odyssey” är ett stort, modernt och krävande spel, och enligt spelsajten Polygon fungerade det smidigt.

Google utlovar upp till 4K-upplösning i den nya spelplattformen, med en uppdateringshastighet på 60 bilder per sekund, HDR-grafik och flerkanalsljud, en kapacitet som Google säger ska kunna ökas rejält i framtiden.

TT: Vilka begränsningar finns?

– Det är en sak att göra en välregisserad presentation på en timme, men vad händer när någon med en gammal dator försöker att spela spel med begränsad bandbredd, frågar han sig.

– Till skillnad från musik eller video är spel ofta betydligt mer komplexa. När spelaren trycken på en knapp är det viktigt att spelet reagerar direkt. En fördröjning på exempelvis en sekund är förödande.

Möts av viss skepsis

Idéen om en strömningstjänst för spel, där man slipper dyr teknik i hemmet, är inte ny. Den har bland annat prövats med spelkonsolen Ouya 2013, där man för en relativt billig slant kunde köpa en handkontroll och en liten box som strömmade spel från nätet.

Men konsolen blev en flopp, framförallt då spel till skillnad från till exempel film måste ha extremt låg en fördröjning mellan att spelaren trycker på en knapp och spelet reagerar. Liknande oro uttrycks nu för Googles storsatsning, och på sociala medier har bland annat Gamespots redaktör Michael Higham skrivit att lagg är ett problem för den version av Stadia som de testat.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.