Museer, konsthallar och institutioner som granskats lever upp till kraven om bra arbetsförhållanden för de utställande konstnärerna.
Bakom undersökningen står konstnärerna Jan Rydén och Erik Krikortz samt litteraturvetaren Tanja von Dahlern och tillsammans har de fokuserat på tre faktorer; Hur bra institutionerna är på att avtala med utställarna, hur arvodena ser ut och om konstnärerna får omkostnader – såsom resor – betalda.
Bäst är Göteborgs konsthall, som därmed får en så kallad reko-stämpel.
– Det har varit oerhört viktigt för oss, att konsten ska ha bra villkor och förutsättningar – konstnärer ska ju få betalt som alla andra.
Hur svårt har det varit att leva upp till de krav so ställs?
– Jag har inte betraktat det som svårt eller lätt. Det är självklart att man ska arbeta för att konsten ska ha bra villkor, säger konsthallschefen Lena Crone Jensen.
MU-avtalet började gälla 2009 och Arne Leeb på KRO, Konstnärernas riksorganisation, var en av de som tog fram avtalet som reglerar konstnärers ersättning och arbetsförhållanden
– Det är egentligen inte så förvånande att så få får reko-stämpel. MU-avtalet har bara funnits sedan 2009 – jag tror inte budskapet hade gått ut till alla. Men den här undersökningen visar det vi sett i flera år – en mängd institutioner betala väldigt lite till konstnärer, säger Arne Leeb.
Kulturnyheterna
Reko-gradering bland konstinstitutionerna
Reko-stämplade
1. Göteborgs konsthall
2. Färgfabriken norr
3. Riksutställningar
4. Moderna museet
5. Nationalmuseum
6. Konsthall C
7. Örnsköldsviks museum och konsthall.
Sämst:
53. Tyresö konsthall
54. Teckningsmuseet i Laholm
55. Smålands museum, Sveriges glasmuseum
56. Konstnärshuset
57. Thielska galleriet
58. Bror Hjorths hus
59. Jakobsbergs konsthall
60. Gotlands konstmuseum