Göteborgs-posten söker en influencerreporter till kultursidorna, för att bevaka den ”nya nöjesindustrin på internet”. Enligt jobbannonsen är detta ett framväxande bevakningsområde.
– Det här är personer som påverkar väldigt många unga. Och att inte då bevaka dem känns fel, säger Björn Werner, kulturchef på GP.
Jobbannonsen publicerades i måndags och man har redan fått in flera ansökningar.
– Det rasslade in ganska många ganska snabbt. Jag hade ett 10-tal på en dag, så det finns ett visst intresse, säger Björn Werner.
”Inte skvallerjournalistik”
Hur stort inflytande har egentligen en influencer? Det är en fråga som reportern är tänkt att undersöka.
– I den mån de har makt så vill vi dels ta reda på hur mycket makt det är och också granska den makten.
Utöver granskningarna ska reportern göra porträtt på ”människorna bakom” de stora Youtube-kanalerna och Instagram-kontona.
– Det handlar inte om skvallerjournalistik här, fortsätter Björn Werner.
Tror du fler medier kommer följa efter med influencerbevakning?
– Vi vill ju alla nå den yngre generationen och jag tror det här är ett smart sätt att göra det. Så kloka tidningar tror jag följer efter oss, säger han.
Pandemin gör satsningen möjlig
Bristen på kulturevenemang att rapportera från under coronapandemin står som anledning till varför GP Kultur nu satsar delar av årets budget på ett nytt bevakningsområde.
Så ni lägger ner influencerjournalistiken när konserter och evenemang är tillbaka på banan?
– Nej, förhoppningen här är att vi ska nå en ny läsarkrets. Förhoppningsvis kommer vi kunna visa på att detta är ett bevakningsområde som mer eller mindre bär sig självt, och i så fall så kommer vi kunna satsa vidare på det. Målet är så klart inte att göra det här på bekostnad av något annat område.