Den svenska klädjätten H&M har bett om ursäkt för en annonsbild som skapat massiv kritik mot företaget. Bilden föreställer en svart pojke klädd i en tröja där det står ”coolest monkey in the jungle” (coolaste apan i djungeln).
Annonsen har anklagats för rasism, artisten The Weeknd har brutit sitt samarbete med företaget och basketspelaren LeBron James har kritiserat bilden på Instagram.
”Vi har gjort fel och vi har därför tagit bort bilden i samtliga våra kanaler. Vi har dessutom beslutat att dra in tröjan på alla marknader”, skriver Anna Eriksson på H&M:s kommunikationsavdelning.
Bilden fortsätter spridas
Annonsen har fått stor medial uppmärksamhet och trots att företaget dragit in bilden sprids den nu vidare i både svenska och utländska medier. Pojken får därmed bilden av sitt ansikte publicerat i ett helt annat sammanhang än vad det var tänkt från början.
– Barn är inte vana vid medial uppmärksamhet och de kan inte skydda sina intressen på samma sätt som vuxna. En annons måste kunna återges i rapporteringen, men debatten handlar inte om pojken. När man återger annonsen kan jag tänka mig att man inte visar hans ansikte, säger Ola Sigvardsson, pressombudsman.
Sigvardsson menar att även privatpersoner bör tänka en extra gång innan de sprider bilden i sociala medier.
En liknande problematik uppstod 2016 när Åhléns använde en svart pojke i en luciakampanj. Bilden genererade ett hatdrev på internet med rasistiska kommentarer och bilden och kampanjen drogs in på föräldrarnas begäran.