Hailey vs. Selena
Hailey Bieber, känd som entreprenör och Justin Biebers fru, laddar i januari upp en Tiktok hon ska få ångra. I klippet mimar hon ”Jag säger inte att hon förtjänar det, men jag säger att guds tajming alltid är rätt”, vilket följarna tar som en pik till makens exflickvän – Selena Gomez.
Båda parter dementerar ryktena. Trots det ska bråket kosta Hailey Bieber över en miljon instagramföljare.
Bombastic side eye
”Bombastic side-eye” Så låter ett av Tiktoks mest använda ljud i år. Kort och gott handlar det om att kasta dömande blickar på någon som uppträder pinsamt, eller ”cringe”.
NPC-live
Att livesända som en ”non-player character” är nytt för i år. Uttrycket kommer från spelvärlden, men på Tiktok är imitationerna ett sätt att tjäna pengar. Tittarna köper emojis att skicka till kreatörer som svarar med inövade fraser och gester.
Pedro Pascal
Det är efter hans medverkan i ”Snacks Wars” som ”The Last of Us”-skådespelaren Pedro Pascal blir viral för att äta en macka. Enligt Tiktok är hans tomma, tuggande ansiktsuttryck tillräckligt allmänmänsklig för att applicera på, ja, allt.
Barbenheimer
Såväl i Sverige som resten av världen snackas det om filmerna ”Barbie” respektive ”Oppenheimer”. Tiktok är inget undantag och på appen visar man upp sina kläder på väg till biografen.
Tubegirl
Sabrina Bahsoons och hennes ogenerade dans tar tunnelbanan hela vägen från London till Paris.
Roman Empire
Hur ofta tänker du på romarriket? Den frågan har flera killar fått svara på under hösten.
Girl math / Girl dinner
Lämnat tillbaka en klänning? Då har du tjänat pengar. Betalat med kontanter? Gratis. Tjejlogik som ”Girl math” och ”Girl dinner” både förenar och får användare att koka.
Aging-filtret
Nya filter kommer och går, men ”gammalfiltret” verkar av året att döma att bestå. Filtret delar dock upp flödet: den som tårögt säger sig se sina föräldrar i sin åldrade spegelbild, och den som mimar till ”Why women kill”-repliken ”I need to buy a gun”.
Vägglöss
Olyckligt nog är det i samband med stadens modevecka som vägglöss från Paris tunnelbanor sprider sig även till sociala medier.