2016 går i uppföljarens tecken, i en bransch vars största aktörer allt mer tycks förlita sig på de säkra korten. Hur lovande spel som Titanfall 2, Maffia III och Watch Dogs 2 än tycks vara, är det med en viss avsaknad av innovation som E3 sammanfattas detta år.
Svenska Battlefield 1 (mer om det i klippet ovan) ser förvisso spännande ut i sin matinéfilms-tolkning av första världskriget, men grundkonceptet förblir detsamma: episka fältslag för flera spelare.
Av uppföljarvågen är det framförallt God of War som sticker ut. Här har man valt att helt frångå den ursprungliga trilogins testosteronkokande arkadaction, till förmån för en mer personlig berättelse om den åldrade Kratos relation till sin unge son. Äventyrsspelet som nu tycks blanda grekisk mytologi med The Last of Us andas visst hopp om förnyelse mitt i den konservativa kommersen.
Horizon – Zero Dawn
Grottmänniskor, dinosaurier – och robotar? Ett av förra årets vildaste koncept klarnade avsevärt under årets mässa. Utvecklaren Guerilla kombinerar här den fria vildmarken från Far Cry-serien med rollspelsdoftande actionelement ur The Witcher.
Spelets kvinnliga protagonist Aloy lämnar sitt hemby för att utforska en värld där mänskligheten gått under och ersatts av futuristiska, djurliknande maskiner. Gameplay-trailern ser lovande ut, men det är för tidigt att säga om Killzone-skaparens inträde i rollspelsgenren är en fullträff.
Legend of Zelda: Breath of the Wild
Tre år efter att spelet tillkännagavs kan Nintendo äntligen visa upp nästa del i den älskade spelserien. Breath of the Wild är en återgång till originalet, och låter på nytt Link utforska en enorm, öppen värld präglad av problemlösning och äventyrande.
Mycket står på spel för Nintendo när Zelda-serien nu återvänder. Den anrika speljätten har fått se sig omsprungen av Microsoft och Sony på senare år, och Breath of the Wild var en av få nyheter från företagets närmast parodiska presskonferens, där fyra personer satt i en soffa och småpratade medan de provspelade den nya titeln i närmare 60 minuter (!).
Resident Evil VII: Biohazard
Skräck är kanske den genre som har störst potential när spelen nu långsamt börjar inta virtual reality-världen. Samtidigt som Sony presenterade ett releasedatum för sin kommande VR-hjälm till Playstation 4 (16 oktober) visade man också upp Resident Evil VII, som blir skräckens intåg i den nya tekniken.
För oss som grät oss till sömns under 90-talet efter otaliga timmar i det allra första Resident Evil-spelets skräckkabinett är det både glädjande och traumatiskt med denna återgång till originalupplevelsen. Hur stor del av spelet som kommer vara i VR har inte framgått, men lyckas spelstudion Capcom förmedla den trovärdiga känslan av att befinna sig i en hemsökt herrgård kan detta bli en efterlängtad nystart för kultserien.
The Last Guardian
Den oändliga historien ser ut att få ett slut, till oerhörd glädje för oss som gett upp flera gånger om under ”The Last Guardians” snart tioåriga utveckling. Den 25 oktober är det dags för Femito Uedas andliga uppföljare till kultförklarade ”Shadow of the Colossus” och ”Ico”.
I rollen som en ung pojke försöker spelaren hitta ut ur en labyrintliknande, enormt slott. Till sin hjälp har han den mytologiska jättevarelsen Trico, en sorts hybrid mellan en fågel och en hund, och bilderna ur spelet hittills ser lovande ut. Förväntningarna för denna stämningsfulla saga är med andra ord fortfarande på topp, den långa väntan till trots.
I klippet ovan hittar du en krönika om årets mässa. Flera svenska studios var också på plats i år, hur det gick för dem kan du läsa mer om här. Missa heller inte vår rapportering om Microsofts nya Xbox-konsoler.