Flera hundra spel nominerades till listan, där en expertjury bestående av sju personer, bland annat erfarna utvecklare och forskare, sållade ut de femton vassaste.
Juryn har premierat spel som blev starten på framgångsrika serier, däribland Dices "Battlefield 1942" och Paradox "Europa universalis". Massives första spel "Ground control" tar plats, liksom megasuccéerna "Minecraft" och "Candy crush".
Ska ”ha hög verkshöjd”
Kraven för att bli aktuella var att spelet ska vara digitalt, svenskutvecklat och "ha hög verkshöjd". Succén "Helldivers 2" ansågs för färsk för att ta sig in.
Lars Trägårdh, professor i historia, fick tidigare i år regeringens uppdrag att leda en kommitté som ska bestämma vilka kulturområden som ska ingå i den svenska kulturkanonen.
Han ska ta emot förslaget under torsdagseftermiddagen i Almedalen.
Fakta: Hela listan
"Stugan", Utvecklat av: Kimmo Eriksson, Viggo Kann, Olle E Johansson. 1978/1986
"Backpacker", Utvecklat av: Tati Mixedia, 1995
"Europa universalis", Utvecklat av: Paradox Interactive, 2000
"Ground control", Utvecklat av: Massive Entertainment, 2000
"Battlefield 1942", Utvecklat av: Dice, 2002
"Amnesia"– the dark descent", Utvecklat av: Frictional Games, 2010
"Minecraft", Utvecklat av: Mojang, 2011
"Toca tea party", Utvecklat av: Toca Boca, 2011
"Candy crush saga", Utvecklat av: King, 2012
"Star stable online", Utvecklat av: Star Stable Entertainment, 2012
"Goat simulator", Utvecklat av: Coffee Stain Studios, 2014
"The battle of Polytopia", Utvecklat av: Midjiwan, 2016
"Budget cuts", Utvecklat av: Neat Corporation, 2018
"Sayonara wild hearts", Utvecklat av: Simogo, 2019
"It takes two", Utvecklat av: Hazelight, 2021