Guldtuben korar Sveriges mest framgångsrika influencers, personligheter, i sociala medier.
Jocke och Jonna var nominerade i flera klasser och tog hem tre priser, varav det mest prestigefyllda ”Årets Youtuber”. Therese Lindgren fick nöja sig med två priser – ”Årets vloggare” och ”Årets collab”.
LÄS MER: Youtube-stjärnan Alex Aiono gästar Guldtuben
Fredrik Svensson, programledare på Barnkanalens Random Mix, menar att galan var lite annorlunda i år jämfört med tidigare år.
– Jag tror att det kommer att bli en gala som är skapad för en lite högre målgrupp. De har valt att satsa på 20–25-åringar, sade han inför galan.
Normalt sett är målgruppen för Youtubers 10–15-åringar, enligt Fredrik Svensson.
LÄS MER: De kan vinna Guldtuben
Årets programledare var komikern Nour El Refai och Youtubern Hampus Hedström. Artisterna Erik Lundin, Alex Aiono och Miriam Bryant uppträdde på galan.
Guldtuben 2017 – här är vinnarna
Årets Yotuber
Jocke & Jonna
Årets vloggare:
Therese Lindgren
Årets humor:
IJustWantToBeCool
Årets action:
DumbassProductions
Årets Instagram:
Lucas Simonsson
Årets budskap:
Daniel H
Årets Facebook:
Lucas Simonsson
Årets musikklipp:
Joakim Lundell ft. Arrhult – All I need
Årets Snapchat:
Danjalxclusive
Årets collab:
Keyyo & Therese Lindgren
Årets gamer:
SampeV2
Årets serie:
Jocke & Jonna – Spökjakt
Årets stylevideo:
Thomas Sekelius
Året stjärnskott:
JLC
Årets video:
Jocke & Jonna – Spökjakt
Årets löfte:
Sigge O