Kulturnyheterna har tidigare berättat om att nyhetsbyrån TT sedan i juni förmedlat pressutskick åt den kontroversiella scientologorganisationen ”Kommittén för mänskliga rättigheter”. KMR:s huvuduppgift är att med religiösa förtecken bekämpa svensk psykiatri – som de kallar ”dödens industri” – och har upprepade gånger fått kritik för att sprida ovetenskaplig desinformation.
LÄS MER: Nyhetsbyrån TT i pr-samarbete med scientologer
– Det är rent kvacksalveri. KMR motsätter sig psykofarmaka, psykiatriska behandlingar – all vetenskaplig vård överhuvudtaget, säger Peter Olausson, ordförande i föreningen Vetenskap och Folkbildning, som arbetar med att folkbilda kring vetenskapliga rön och motarbeta pseudovetenskap.
Det är genom sin pressmeddelandetjänst ”Via TT” som nyhetsbyrån under sommaren förmedlat pressmeddelanden åt KMR. Pr-utskick som enligt tjänstens marknadsföring når i snitt 40.000 mottagare.
– TT försätter sig i en mycket märklig situation redan när man bedriver en presstjänst i sitt eget namn. Ett tungt försäljningsargument blir naturligtvis att informationen kommer från TT, och förmedlas genom deras kanaler, säger Peter Olausson.
– Problemet är när de inte gör någon bedömning av vad som är sant eller osant. Om en kund då bestämmer sig för att betala dem för att sprida falskheter, går det inte att se det på något annat sätt än att TT sprider desinformation. De kan inte bara avsäga sig ansvaret för vad som sprids genom deras kanaler.
Trovärdigheten kan skadas
Jonas Nordling är ordförande i Journalistförbundet, och ser framförallt en risk med att den välrenommerade nyhetsbyråns rykte tar skada om det inte är glasklart vad som kommer från byråns journalister, och vad som kommer från marknadsavdelningen.
– Jag har ingen anledning att tro att journalistiken påverkas av detta, TT:s nyhetsredaktion är professionell på alla sätt och vis. Men om den normale nyhetskonsumenten förväxlar nyhetsmaterial och pressmeddelanden, kan både integriteten och varumärket TT börja ifrågasättas, säger han till Kulturnyheterna.
– Och det är klart att det föreligger en risk när man i grunden har samma varumärke, om än med en liten distinktion. I sociala medier riskerar allt att få spridning och nå en oskyddad publik som inte får vägledning: Är detta en nyhet eller ett pressmeddelande?
Intern kritik
Även nyhetsbyrån TT:s journalistklubb har reagerat starkt på samarbetet efter Kulturnyheternas rapportering.
– Det var upprörd stämning här när nyheten kom, och sen har diskussionerna fortsatt. Folk här i huset begriper att ”Via TT” är helt fristående från nyhetsredaktionen. Men vi ser en uppenbar risk att de två sammanblandas för allmänheten, säger Olle Lindström, ordförande för Journalistförbundet på TT.
Hur ser ni på just ”Kommittén som mänskliga rättigheter” som TT-kund?
– Ja, vad ska man svara på det. Det är en jättesvår gränsdragningsfråga, utan att betygsätta den här organisationen. ”Via TT” har ju politiska partier som kunder, visst finns det grader i helvetet, men deras pressmeddelanden kan ju beskrivas som propaganda. För journalistklubben är det viktigaste nu att alla förstår att nyhetsredaktionen inte har något med presstjänsten att göra.
Journalistklubben på TT har fört fram sina synpunkter om samarbetet till ledningen, som enligt Olle Lindström nu diskuterar åtgärder för att skillnaden mellan pressmeddelanden och nyheter ska bli tydligare.
Vidtar åtgärder
Lina Hedenström, vice vd för TT, förstår oron över att nyhetsbyråns varumärke kan påverkas negativt om TT uppfattas som redaktionell avsändare av pressmeddelanden.
– Vårt varumärke är det viktigaste vi har och trovärdigheten vill vi värna. Men samtidigt är jag övertygad om att journalister vet vad ett pressmeddelande är och är vana vid att hantera den här typen av presstjänster. De flesta nyhetsbyråer har dessutom i dag den här typen av distributionstjänster, säger hon.
– Vi inser dock att det har skett förväxlingar bland allmänheten och i den kommunikationen måste vi bli tydligare. Vi har nu förtydligat informationen på Via TT:s Twitterkonto och kommer fortlöpande att göra allt för att bli så tydliga som möjligt. Ingen ska kunna blanda samman ett pressmeddelande med TT:s redaktionella innehåll.
”Riskerar att förlora förtroendet”
Under tiden fortsätter TT förmedla utskicken från KMR. Sedan Kulturnyheternas artikel har man publicerat ett nytt pressmeddelande, där KMR bland annat hävdar att hundratusentals mördats av psykiatrin, och drar paralleller mellan psykiatrin och förintelsen. Texten avslutas med orden ”Varning för psykiatriker!”.
– TT är den utan jämförelse största och viktigaste nyhetsbyrån i Sverige. Om deras trovärdighet ifrågasätts på det här sättet riskerar medborgarna att förlora förtroende för journalistiken. TT gör inte bara sig själva en otjänst här, utan all journalistik, säger Peter Olausson.