Hanna Stjärne tar över efter Eva Hamilton. Foto: SVT Design

Nya SVT-vd:n får inviter

Uppdaterad
Publicerad

Hanna Stjärne har knappt hunnit smälta att hon blir SVT:s nya vd.

Men redan i dag fick hon inviter från oväntat håll – både Aftonbladets chefredaktör och grundaren till Splay vill samarbeta med henne och SVT.

– Hanna Stjärne är nytänkande och öppen i sinnet. Nya typer av oheliga allianser och experiment kommer att vara oerhört viktiga i det nya medielandskapet, säger Aftonbladets chefredaktör Jan Helin.

Han ser inte ett samarbete mellan SVT och en kvällstidning som otroligt.

Hanna Stjärne

– Vem vet, vem vet? Inget är omöjligt i den nya tidens medielandskap, säger Jan Helin.

Vill jobba med SVT

Från ett annat hörn av medielandskapet hoppas Vigor Sörman, grundare till nätverket Splay på Youtube, på SVT:s nya vd.

– Vi skulle jättegärna vilja jobba med SVT. De har varit väldigt regida kring att deras program bara ska finnas tillgängliga i deras egna TV-kanalerna och på SVTPlay, säger han.

Vigor Sörman hoppas att Public Service-tv ska gå med på att lägga ut många av sina tv-program på Youtube. Det gamla hindret – att SVT inte vill att deras klipp bäddas in i reklam – är borta i dag, menar han. Det finns lösningar för att slippa reklamen i sin egen kanal på Youtube.

– Public Service för mig handlar om högkvalitativt innehåll som ska nå hela befolkningen och då kan jag tycka att det är dumt att inte omfamna de nya digitala kanalerna som Youtube och Facebook, säger Vigor Sörman. 

Morgondagens talanger

Hanna Stjärne håller med om att Public service-tv:s innehåll ska nå tittarna där tittarna finns, men det finns problem med att sprida sina program på alla möjliga plattformar, till exempel upphovsrätten.

– Men Splay är intressant. För SVT handlar det om att hitta morgondagens talanger och vara kreativa, säger Hanna Stjärne.

Lite avundsjuk

Jan Helins idéer handlar mindre om samarbete, mer om att SVT ska dela med sig.

Han har tidigare sneglat lite avundsjukt på SVT:s tekniska lösningar för SVT Play och SVT Flow. Att få allt att funka när vi klickar på nyhetssändningar och underhållningsprogram är kostsamt. SVT har plöjt ner mycket pengar i utvecklingen av webbtjänster. 

– Public Service finns inte till för att vara bäst och konkurrera ut andra medier med teknik. SVT är skickliga och Public service roll skulle kunna vara att stötta andra mediebolag med teknikutveckling, säger Jan Helin.

Radion delar med sig

Han pekar på att Sveriges Radio hjälper tidningar som Aftonbladet och Expressen. Radion har gjort det enkelt för andra medieföretag att sända public-service-program på sina egna sajter, exempelvis politiska utfrågningar och debatter inför valet.

– För public service gäller det att sprida sitt innehåll och komma ut dit tittare och lyssnare är, säger Jan Helin.

Samarbeten mellan kommersiella aktörer och SVT har hittills varit ovanligt. Men i Norge har man kommit längre. I Bergen har reklam-tv, flera tidningar och Public-service företaget NRK flyttat in under samma tak. Tanken är att mediehusen ska hjälpa varandra med teknik och annat praktiskt, men fortsätta konkurrera med varandra om bästa innehållet. Projektet har fått namnet ”Mediacity”.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Hanna Stjärne

Mer i ämnet