Producenten Charlotte Bhatt har i en ny dokumentär följt artistduon Hooja i drygt fyra månader med målet att skildra framgångssagan från Gällivare. På ett år har Hooja och Dj Mårdhund gått från att vara två kompisar som gör musik på skoj hemma till att uppträda inför tusentals och vinna P3 Guld.
Men går det riktigt att komma nära och lära känna den maskbeklädda duon? Och var är gränsen mellan ploj och allvar?
– Det känns som att man kommer dem nära ändå, fastän de har maskerna för att de är så genuina personer, säger producenten Charlotte Bhatt till SVT och tillägger:
– Jag tror också många gånger att de själva är såhär: vad är jag och vad är min karaktär – för de går ihop så mycket.
”Rafsa ihop något från garderoben”
I dokumentären berättar Hooja att de beslöt sig för att vara maskerade i samband med att första hitten ”Donkey kong” lades ut på nätet, men klädvalet som numera är en slags uniform för duon var mer av en slump.
– Om vi gör det: så rafsa ihop något från din garderob, för man vill ju inte visa nyllet sådär, säger DJ Mårdhund i dokumentären och Hooja berättar vidare:
– Så jag tog det jag hade i garderoben, och såhär vart det.
Humoristiska texter med igenkänning
Hoojas låtar beskrivs som enkla, melodiska och med en hook som fastnar. Att kombinera det med texter med hög igenkänningsfaktor tror Charlotte Bhatt är hemligheten bakom duons framgång:
– Sen tror jag också det är för att de hela tiden har varit väldigt folkliga och alltid utgett sig från att vara de det är: vanliga människor som du och jag.
För Hooja själv har det betytt extra mycket att få sprida sin kultur till andra delar av landet.
– Våra texter är humoristiska och det är mycket igenkänningsfaktor i dem. Från början var de bara vi och de som bor här uppe som sa det här grejerna. Det känns så häftigt att nu kunna sprida de här orden och de vi säger till folk söderut. Det är som att vi lär dem nya ord, säger Hooja i dokumentären.
”Hooja – the movie” finns att se på SVT Play.