Idag fyller Den lilla sjöjungfrun hundra år. Men det är ett jubileum som kommer att passera utan att de danska tidningarna publicerar mängder av bilder på skulpturen i Köpenhamn.
Anledningen till detta är att danska medier måste förhandla med arvingarna till skulptören Edvard Eriksen innan publicering. Om man missar att göra det innebär det krav på hög ersättning från arvingarna. Det rapporterar den danska tidningen Politiken.
– När konstnärer levererar ett verk som placeras i det offentliga rummet och får betalt för det så övergår verket till samhället. Verket blir en del av oss. Och då ska man inte komma i efterhand och ha åsikter om vem som ska fotografera det och i vilket syfte, säger Christoffer Harlang på Kunstakademiet till tidningen.
Harlang drar också paralleller till andra kända skulpturer och byggnader som operahuset i Sydney, som ritades av den danske arkitekten Jørn Utzo.
– Föreställ dig att familjen Utzon hade sagt: Nej, ni får inte fotografera fars hus.
”Lite groteskt”
På danska pressfotografiförbundet säger man sig förstå vikten av upphovsrätten, som man också använder sig av själv.
– Men Den lilla sjöjungfrun är kanske det mest fotograferade objektet i Köpenhamn och då är det lite groteskt att man måste vara så försiktig med att använda bilden redaktionellt, säger Lars Lindskov till Politiken.
En av Edvard Eriksens arvingar säger till tidningen att man inte vill att skulpturen ska användas i fel sammanhang.
Den lille havfrue
Skulpturen, som nu fyller hundra år, är gjord i brons av skulptören Edvard Eriksen.
Den är placerad i området Langelinie i Köpenhamns hamn.
HC Andersens saga ligger till grund för skulpturen.
2030 upphör upphovsrätten för statyn att gälla. Då har det gått 70 år sedan Edvard Eriksen dog.