Den 5 augusti 2015 gav sig Ida Johansson ut för att springa i elljusspåret i Upplands Väsby. Plötsligt överfölls hon av en främmande man som mördade henne och skändade kroppen. Polisen inledde en intensiv jakt på gärningsmannen som hårdbevakades av medierna.
Idas föräldrar, Östen och Karin, har konsekvent tackat nej till alla intervjuförfrågningar genom åren och försökt sörja ifred. När Östen Johansson nu träffar SVT Kulturnyheterna är det för att ge sin syn på true crime-poddarnas arbetsmetoder som han menar slår hårt mot anhöriga.
”Som ett slag i ansiktet”
En dag när Östen scannade sitt Facebookflöde upptäckte han att människor tipsade om att Rättegångspodden skulle avhandla mordet på hans dotter.
”På lördag kommer ett nytt avsnitt. Teckna en prenumeration på vår hemsida och få tillgång till fler exklusiva avsnitt. Första månaden är gratis!”, stod det i ett inlägg från podcastplattformen PodMe.
Östen Johansson fick en chock.
– Det kom som ett slag i ansiktet. Vi hade ingen aning om att det här skulle komma. Ingen hade tagit kontakt med oss, säger Östen Johansson.
Försökte stoppa avsnittet
Han tog omedelbart kontakt med Rättegångspodden för att stoppa avsnitten men nekades. Mot Östens vilja publicerades istället först ett timmeslångt avsnitt – och sedan ett halvtimmeslångt avsnitt märkt ”extramaterial” – där mördaren i detalj redogör för vad han utsatte Ida för.
– Man gör underhållning och tjänar pengar på en tragedi. Det är helt fel, helt oacceptabelt, säger Östen Johansson.
Han tycker det är bra att vi har en offentlighetsprincip i Sverige som innebär att material från rättegångar är offentliga, men ifrågasätter hur det har kommit att användas i den växande true crime-genren.
– Poddskaparna gör inget fel i juridisk mening, men det är omoraliskt. Jag tycker att man utnyttjar offentlighetsprincipen på ett sätt som det inte var tänkt från början, säger Östen Johansson.
Lyssnarna har ett ansvar
Inför publiceringen av Rättegångspoddens avsnitt om Ida fylldes progammets kommentarsfält på Facebook med lyssnarnas förväntan:
”Äntligen!” ”Pepp!!” ”Spännande!” ”Ser vi fram emot!”
Östen Johansson uppmanar människor att tänka till: Det är lyssnarnas stora intresse som möjliggör och finansierar fenomen som Rättegångspodden och där finns ett ansvar, menar han.
– Det här är inte underhållning, det här är på riktigt. Folk borde tänka efter lite: Tänk om det var era egna barn som var drabbade.
– Ida är så mycket mer än 90 vidriga minuters beskrivning av hennes sista ögonblick i livet. True crime-poddarna är ett missbruk av hennes namn.
Erbjuder att radera avsnittet
Nils Bergman, som gör Rättegångspodden, säger till Kulturnyheterna att han beklagar att anhöriga tagit illa upp av hans publiceringar och menar att programmets syfte är att skapa förståelse för det svenska rättssystemet och redovisa hela processen för en intresserad allmänhet. Bergman bekräftar att Östen tog kontakt efter publiceringen, men minns händelsen annorlunda.
– Jag tog upp kritiken med min ansvarige utgivare, och sen så följde jag upp av vad som sas där. Jag fick intrycket då av att det hade förts en dialog och att det hade löst sig, säger Nils Bergman.
– Östen kan absolut kontakta mig igen, så kan vi plocka ned det avsnittet.
Blir inte det lite ett omvänt ansvar här, att de anhöriga ska kontakta dig? Ska inte du göra det före publicering?
– Det har du helt rätt i. Jag får se över hur jag förhåller mig till brottsoffren och de anhöriga i framtida rättegångspoddavsnitt.
Efter att ha tagit del av kritiken från anhöriga säger Nils Bergman nu att han ska se över hur han arbetar med Rättegångspodden. Du kan läsa en längre intervju med honom här.