Ruben Östlunds The square fick en lysande start med att vinna Guldpalmen i Cannes och i Sverige har den fått genomgående positiva recensioner. Även i Europa har filmen tagit emot flertalet priser. Men i USA kammar den noll.
Varken på Golden Globe-galan eller Oscarsgalan blev det seger för den svenska konstvärldssatiren i kategorin bästa icke-engelskspråkiga film.
– Vi har det bra ändå, säger Ruben Östlund till Kulturnyheterna efter förlusten.
– Det var så svårt att förutse vinnare, så jag hann inte bygga upp några riktiga förväntningar, jag kände att En fantastisk kvinna var svårslagen baserat på ryktena.
– Men det var väldigt fint att höra jublet när de visade The square. Då kände vi oss som vinnare. Sen gick det väldigt fort och sen kände vi oss inte som vinnare, säger han.
Även pris för foto uteblev
Inte heller svensk-holländska Hoyte van Hoytema, som var nominerad i kategorin bästa foto fick något pris.
Svenska filminstitutets VD Anna Serner befann sig på Oscargalan. Hon hoppades förstås på vinst för de svenska nomineringarna.
Hur viktig är en Oscar?
– Den är jätteviktig. Det handlar både om äran, och om möjligheter att få jobba med de bästa och att lättare få pengar till produktioner. Men också förstås om att tjäna pengar på sin film, det är klart att med en Oscar så går ännu fler och ser filmen, säger hon till Kulturnyheterna.
Men Anna Serner betonar att Ruben Östlund med The square inspirerat många, och att Oscarnomineringen i sig visat att svensk film kan hålla hög kvalitet och sikta mot stjärnorna. Nu ser hon framåt.
– Det är naturligtvis jättetråkigt att det inte blev en Oscar, men det har varit en fantastisk resa för Ruben. Han har en tävlingsanda så att jag är helt övertygad om att han kommer tillbaka. Och vi på Filminstitutet ska se till att det finns så många fler svenska filmer att välja på. Så det är bara hem och rulla upp ärmarna.
Vinnare:
Bästa manliga biroll
Sam Rockwell, Three Billboards outside Ebbing, Missouri
Bästa mask/smink
Darkest hour (Kazuhiro Tsuji)
Bästa kostym
Phantom thread (Mark Bridges)
Bästa långfilmsdokumentär
Icarus (av Bryan Fogel, Dan Cogan)
Bästa ljudredigering
Dunkirk (Richard King, Alex Gibson)
Bästa ljudmixining
Dunkirk (Gregg Landaker, Gary A Rizzo och Mark Weingarten)
Bästa produktionsdesign
The shape of water (Paul Denham Austerberry, Shane Vieau and Jeffrey A. Melvin)
Bästa icke-engelskspråkiga film
En fantastisk kvinna (Sebastián Lelio)
Bästa kvinnliga biroll
Allison Janney, I, Tonya
Bästa animerade kortfilm
Dear Basketball (Kobe Bryant, Glen Keane)
Bästa animerade film
Coco (Darla K Anderson, Lee Unkrich)
Bästa visuella effekter
Blade runner 2049 (John Nelson, Gerd Nefzer, Paul Lambert and Richard R. Hoover)
Bästa klippning
Dunkirk (Lee Smith)
Bästa kortfilmsdokumentär
Heaven is a traffic jam on the 405 (Frank Stiefel)
Bästa kortfilm
The Silent Child (Rachel Shenton)
Bästa manus efter förlaga
Call me by your name (James Ivory)
Bästa originalmanus
Get out (Jordan Peele)
Bästa foto
Blade runner 2049 (Roger A Deakins)
Bästa original-soundtrack
The shape of water – Alexandre Desplat
Bästa sång
Remember Me, Coco (Robert Lopez, Kristen Anderson-Lopez)
Bästa regi
The shape of water (Guillermo del Toro)
Bästa manliga huvudroll
Gary Oldman, Darkest hour
Bästa kvinnliga huvudroll
Frances McDormand, Three billboards outside Ebbing, Missouri
Bästa film
The shape of water