Med start i maj kommer Coca-colas flaskor byta utseende. I stället för den traditionella loggan ska flaskorna prydas av de 150 vanligaste namnen i Sverige på personer i åldern 12-29 år.
Men när kampanjen nu drar igång saknas ett av de vanligaste svenska namnen, Muhammed. Ett medvetet val enligt företaget.
– Coca-cola är symboliskt oerhört starkt sammankopplat med USA. Vi hade interna diskussioner om detta före lanseringen av kampanjen och även med lokala kontakter i den islamiska föreningen i Sverige. Och till slut kom vi fram till att vi tror att det är mindre stötande att inte ha med namnet än att ha det med på en produkt som är så förknippad med USA, säger Gustaf Wetterwik, marknadschef på Coca-Cola i Sverige till Svenska Dagbladet.
Imamen Mahmoud Khalfi från Islamiska förbundet i Sverige pratade med Coca-cola för ett par månader sedan och tycker att det hanterats på ett bra sätt.
– Det här är gjort av respekt för oss muslimer och det har inte med rasism att göra, säger han till SVT.
Kampanjen håller på mellan maj och augusti och går i de flesta länder runt om i Europa. I Sverige kommer ungefär 115 miljoner flaskor få egennamn på etiketterna.
Muhammed är det 45:e vanligaste namnet på män i åldern 12-29 år och ett av de hundra vanligaste namnen i samma ålder men kommer alltså inte finnas med i kampanjen. Det kommer däremot namnen Ali och Fatima göra.
– Vi är ett land med stor mångfald och det speglas naturligtvis i kampanjen, säger Gustav Wetterwik till Resumé.