Favorittippade italienaren Francesco Gabbani vann tidigare i år San Remo-festivalen med låten Occidentali’s Karma – en titel som kan översättas till ”Västerlänningars karma” – och blev i och med segern hemlandets kandidat till Eurovision-festivalen i Kiev.
Texten består av ett sammelsurium av mer eller mindre tydliga referenser till diverse storheter på de kulturella och filosofiska arenorna – vilket har lett till att de italienska medierna gått i spinn i försöken att överträffa varandra i djupsinniga tolkningar.
Fromm och Shakespeare
Och enligt Eurofestivalnews har Gabbanis låt faktiskt hela sin utgångspunkt i ingen mindre än den tyske psykoanalytikern Erich Fromm, som bland annat hävdade att ägandet blivit den västerländska civilisationens signum.
Just vår västerländska strävan efter att äga snarare än att bara vara kan, enligt sajten, ses som själva grundproblematiken i texten.
Men Fromm är inte den ende giganten som Gabbani använt sig av – redan i den första strofen lyckas han med en ordlek smälta ihop den tyske psykonalytikerns tes med inget mindre än ett av William Shakespeares mest kända citat:
Att vara eller tvingas vara. Hamlets tvivel är lika aktuellt i dag som för urtidsmänniskan.
Kritiserar internet
Den italienske sångaren fortsätter därefter med sin samhällskritik i form av internetbashing när han sjunger att det istället för Anonyma Alkoholister borde finnas en grupp för “Anonyma selfie-fotografer”, som istället för att ägna sig åt något vettigt slösar bort sina liv på meningslösa problem:
De intellektuella på kaféerna och ”internetologerna” är alla hedersmedlemmar i gruppen Anonyma Selfie-fotografer. Att vara intelligent är ute – nu kretsar allt kring enkla svar och meningslösa problem.
Kritiken av vår tids ytlighet följs av ytterligare en filosofisk tungviktare i form av den grekiske filosofen Herakleitos, som myntade begreppet ”allt flyter”, i raderna:
Vi letar efter historier med storartade slut, men vad som än händer: allt flyter. Singing in the rain.
Andlig dimension
Efter att ha avverkat ett par tunga filosofer och en litterär gigant är det dags för refrängen i Occidentali’s Karma.
Här riktar Gabbani istället in sig på en mer andlig dimension, när han sjunger om nirvana – det begrepp som inom buddhismen representerar det mest fulländade tillstånd en människa kan uppnå.
Därefter sjunger han om mantra – det heliga ord som upprepas många gånger under en meditation för att hjälpa den troende att hitta balans och mental styrka – men också den princip enligt vilken våra handlingar påverkar vår framtid.
Gabbani toppar därefter det andliga partiet med ytterligare samhällskritik, när han sjunger att vi alla vill gå på yoga för att finna balans i tillvaron – men att vi till och med där bara stressar.
Här står Buddha i kö för att få lektioner i nirvana . En timme av luft och ära. Folket skriker sitt mantra medan utvecklingen snubblar vidare.
Brittisk zoolog bakom apa
Den del av låten som fått allra mest uppmärksamhet i de italienska medierna är dock partiet som handlar om “den nakna apan” – la scimmia nuda – som i scenframförandet utgörs av en dansare i gorilladräkt.
Och enligt Fabio Ilacqua, som tillsammans med Gabbani skrivit texten, är det den brittiske zoologen och etologen Desmond Morris teser kring människans gemensamma drag med apan, vilken beskrivs i boken ”Den nakna apan från” 1976, som ligger bakom gorillainslaget.
Morris själv har sagt sig vara förvånad, men glad över den nyväckta uppmärksammhet som Gabbanis låt genererat.
Den brittiske zoologen är nu i färd med att skriva ett nytt förord till boken, men säger i La Repubblica att verket fortfarande är aktuellt.
– Precis som Francesco säger har den nakna apa aldrig slutat dansa.
”Internet – de fattigas opium”
Sist, men inte minst, citeras ingen mindre än den socialistiske filosofen Karl Marx – som myntade tesen “religion är folkets opium”– i låten genom stroferna:
Det regnar droppar av Chanel på de asketiska kropparna. Rädda dig själv från lukten av dina gelikar. På nätet är vi alla besserwissrar. Folkets kokain – de fattigas opium.
”Det är låtens karma”
Eurovisionnews är inte den enda sajten som frossar i djupsinniga tolkningar av Occidentali's Karma – till och med den italienske filosofen Gianni Vattimo har sagt att ingen mindre än filosofen och författaren Umberto Eco kunnat ligga bakom texten.
Francesco Gabbani själv har i La Repubblica sagt att hans gamla gymnaiselärare antagligen är sprickfärdiga av stolthet när de läser tolkningarna av hans alster. Själv väljer han dock att mer blygsamt kalla Occidentali's Karma för ”en verbal röra av ord, ackompanjerade av en maffig rytm”.
– Vissa av referenserna stämmer, som Hamlets tvivel, Herakleitos, Buddha, Marx och nirvana. Men många av de andra har dykt upp i efterhand utan att vi har haft något med det hela att göra. Och det är låtens karma.
Översättning av Occidentali's karma
Att vara eller tvingas vara
Hamlets tvivel
Är lika aktuellt i dag som för urtidsmänniskan
Sätt dig bekvämt i din 2x3 meter stora bur
De intellektuella på kaféerna och ”intertnetologerna”
Är alla hedersmedlemmar i gruppen anonyma selfie-fotografer
Intelligens är ute
Enkla svar och meningslösa problem är inne
Vi letar efter
Historier med storartade slut
Och vi hoppas att hur det än blir
panta rei – Singing in the rain
Lektioner i nirvana
Där står Buddha i kö
för att få en timme ära och luft
Folkhopen skriker ut sitt mantra
Utvecklingen snubblar till
Den nakna apan dansar
Occidentali's Karma
Det regnar droppar av Chanel på de asketiska kropparna
Rädda dig själv från lukten av dina gelikar
På nätet är vi alla besserwissrar
Folkets kokain – de fattigas opium
Sökes:
Virtuell mänsklighet
Sex appeal
Men hur det än blir – panta rei
Singing in the rain
Lektioner i nirvana
Där står Buddha i kö för att få en timme ära och luft
Folkhopen skriker ut sitt mantra
Utvecklingen snubblar till
Den nakna apan dansar
Occidentali’s Karma
Den nakna apan dansar
När livet förlorar fokus faller människan
Occidentali's Karma
Apan reser sig igen
Namaste, kom igen
Lektioner i nirvana
Där står Buddha i kö för att få en timmes ära och luft
Folkhopen skriker ut sitt mantra
Utvecklingen snubblar till
Den nakna apan dansar
Occidentali's Karma