Ett barn i lucianattlinne och krona ler på en bild i Åhléns nya reklamkampanj.
”Vi har alla dräkter, strutar och ljus som behövs inför det stundande Luciatåget”, skriver varuhuset över bilden i ett inlägg på Facebook.
Under inlägget har nära 10.000 kommentarer skrivits. De har varit fler. Företaget rensar bland rasism och hat. På forumet Flashback har tråden ”Åhléns skändar årets Lucia-tradition med homoerotisk invandrar HEN” 73 sidor. Men hatet står inte oemotsagt. Inlägget på Facebook har 35.000 gilla- och kärleksreaktioner. På nätet uppmanas sociala medie-användare att ösa kärlek över bilden på den lilla lucian och använda hashtaggen #JagÄrHär.
”Ingen människa ska behöva utstå det”
2012 var Astrid Cederlöf lucia i tv. Det var den 13 december och luciakonserten sändes från Uppsala domkyrka. Näthatarna reagerade direkt. Astrid var ”kolsvart” och en ”negerlucia” som SVT ”förödmjukar tittarna med”. Hon var 14 år då. Nu är hon 18, och läser om barnet i Åhlénsreklamen.
– Jag blir så fruktansvärt illa berörd. Inget barn, ingen människa ska någonsin behöva bli utsatt för ett sådant här hat, som inte grundar sig i någonting rationellt. Samtidigt blir jag väldigt stolt och glad över att det finns människor som står upp för kärlek, omtanke och ödmjukhet, säger Astrid Cederlöf.
Då, när hon var lucia, ombads Astrid Cederlöf att inte söka efter sitt eget namn på nätet. Det stod för mycket hatiska, rasistiska och hotfulla saker.
– Samtidigt hörde folk jag aldrig någonsin träffat av sig till mig på Facebook. De letade upp mig på Instagram och skrev hur vacker och bra jag var. Det påverkade mig mer än hatvågen. Jag valde att fokusera på det.
– Det kändes inte som att hatet handlade om mig personligen, utan min hudfärg. Nu kan jag dela upp det.
”Mycket större än vad många tror”
Astrid Cederlöf var inte med i någon reklamkampanj för fyra år sedan. Det fanns inget företag som förväntades tjäna pengar på att visa upp henne. Samtidigt tycker hon inte att händelserna skiljer sig så mycket åt.
– Det är samma som när jag var lucia: folk hade åsikter om att SVT utnyttjade mig och min hudfärg. Men hur skulle de ha gjort då?
Har företaget något ansvar i det som händer, tycker du?
– Jag har pratat länge om att medierna har en viktig roll när det kommer till att bryta normer. Att en kvinnlig modell inte är ljus, lång och smal väcker hat, men också kärlek. Problemet med rasism är så mycket större än lucia. Mycket större än vad så många människor tror. Det är inte alltid lätt att se. Det är det vi måste försöka få folk att förstå, säger hon.
– Men det är svårt när det är ett så litet barn. Det väcker så mycket känslor. Det här barnet i reklamen är så otroligt vackert. Jag önskar att det aldrig någonsin låter någon berätta om hur man ska vara eller hur man ska se ut. Var stolt och lita på att det finns människor som visar kärlek också.
Uppdatering: På måndagseftermiddagen tog Åhléns bort bilden av lucian från sin Facebooksida på begäran av barnets familj.