– Jag älskar publiken! Förra gången jag var här var publiken fantastisk. Jag gillade verkligen att spela för dem, för de förstod. Jag hoppas det blir samma sak den här gången, säger Mulatu Astatke inför sin spelning på Selam Festival.
Under 50- och 60-talen skapade Astatke en egen musikgenre genom att blanda modern jazz, funk och latinomusik med traditionell etiopisk musik.
– Det är det ethio-jazz handlar om: att blanda. Men frågan är hur man blandar. Om man inte är noggrann och vet exakt vad man gör kan man lätt förlora det, säger Mulatu Astatke.
”Det är hårt arbete, men det är okej”
Det tog honom 40 år att förädla ethio-jazz, en genre som idag drar stor publik runtom i världen, inte minst i japan där Astatke spelat för en publik på 120 000 personer.
– Det finns ett vackert stycke som jag kallat Yèkèrmo Sèw. De tvingade mig att spela den två gånger, de gick verkligen igång på den. Det var så vackert, min vän. Det är hårt arbete, men det är okej, säger Mulatu Astatke.
Det har alltså blivit ett globalt sound?
– Precis, det har blivit globalt. Det är vackert, och det lyfter fram Afrika.
Men hemma i Etiopien möttes Astatke först med stor skepsis.
– Jag ska berätta en historia. Jag blev ombedd att gå av scenen en gång. När jag spelade pentatonisk skala så blev de förvirrade. Då sa de: “gå härifrån!”
– Idag älskar de ethio-jazz. De strömmar till min klubb, säger Mulatu Astatke.
Folkbildar om afrikanska innovationer
Mulatu Astatke fyller snart 80 år, men tänker fortsätta arbeta för att lyfta fram Afrikas bidrag till den internationella musikscenen.
– Det är det jag försöker göra nu: att presentera vad vi afrikaner har gett världen. Med danserna, musikinstrumenten och allt det. Det är det jag jobbar med nu, min vän, säger Mulatu Astatke.