Ibland som bild eller symbol, ibland som tema i texterna: Jesus dyker upp allt som oftast inom hiphopen.
Några exempel är Nas som agerar Jesus i musikvideon till Hate me now, Tupac och Lil Wayne som syns korsfästa på albumomslag och Jadakiss som bär törnekrona på sitt mixtape Passion of the kiss.
Mest populär verkar Jesus vara bland manliga, afroamerikanska rappare.
– Det är ett väldigt kraftigt statement att ta en person som för väldigt många människor är vit och har europeiska drag och vända på det och göra honom till en svart symbol. I en amerikansk kontext tror jag att det rör upp känslor på ett helt annat sätt än vad det kanske gör i Sverige, säger Anders Ackfeldt som är islamolog med fokus på populärkultur vid Lunds universitet.
Provokationer och skryt
Just att provocera och skryta är en viktig del av hiphopen som i grunden är en battle-kultur, där det gäller att bräcka varandra.
– Att jämföra sig själv med Jesus – det enda som bräcker det är att jämföra sig med Gud, något hiphopartister också gärna gör. Men rollen som predikant och förkunnare ligger väldigt nära det som en hiphop-MC eller rappare gör – att förkunna. Så parallellen är inte så långsökt som det kan tyckas, säger Anders Ackfeldt.
Tvärtom har hiphopen alltid inspirerats av religionen, som är en viktig faktor inom den afroamerikanska kulturen som hiphopen kommer från.
– En av orsakerna till att hiphop är så intressant och att hiphop fortfarande är relevant idag är dess förmåga att leka med paradoxer. I den här paradoxen föds det någonting väldigt spännande och intressant som gör att hiphopen hela tiden förnyas och tar nya vägar.
Intresse för religiösa uttryck
En av de hiphopare som är allra mest förtjust i religiösa symboler är rapparen Kanye West. Hans album från 2013 heter kort och gott Yeezus. Men en av hans största hits, Jesus walks, handlar inte om honom själv som Messias. Snarare är det en låt om tro i en hopplös värld.
Enligt Anders Ackfeldt är suget efter religion hos unga människor starkare än vad många kanske tror. Istället för att dö ut, så tar religionen sig uttryck på andra sätt.
– Ofta när man pratar om hiphop så handlar det väldigt mycket om politik och allt man gör är politiskt. Även om man använder sig av religiösa symboler så gör man det av politiska skäl. Men jag tror att det också och kanske till och med mer har att göra med ett andligt sökande och att det manifesterar sig i populärkultur, säger han och fortsätter:
– Det är inte bara hiphopmusiken utan även ravekulturen med fascinationen för hinduism och asiatiska religioner och black metal som flörtar med satanism. Jag tror att många av de religiösa uttrycken vi ser idag kommer genom populärkulturen.