Många är nog bekanta med TV-ögonblicket när artisterna Jill Johnsson och Magnus Carlson vandrar förbi den hemlöse trubaduren Doug Seegers på en gata i Nashville i första säsongen av Jills veranda. De fångades av hans röst och berörande komposition i ”Going down to the river”. En hel berättelse om det amerikanska samhället nystades upp i samband med att de lärde känna honom och över en natt blev Seegers en rikskändis.
Nu, tre år senare, är Jill Johnson tillbaka med tredje säsongen av Jills veranda. Men det var ingen självklarhet att det skulle bli en ny säsong.
– Jag tvekade lite men nu känns det helt fantastiskt. Det här är någonting som jag vårdar och jag vill inte vattna ur det. Men jag kände att det fanns väldigt mycket kvar att göra, säger Jill Johnson.
Varmt om hjärtat
Kulturnyheterna når Jill Johnson på telefon en sen kväll i Nashville efter en lång inspelningsdag. Det har varit en hel del nerver innan de kom igång med inspelningen för tre dagar sedan men Jill Johnson låter glad över att äntligen vara igång.
– Med de här ämnena och de här gästerna känner jag mig full av förväntan.
Ämnena som artisterna har tagit med sig eller, som i Magnus Carlsons fall när de träffade Doug Seegers, de ämnen som dyker upp längs vägen är en viktig ingrediens i programmet.
Tidigare säsonger har berört ämnen som sexualitet, klass och tro genom att spegla det i det amerikanska samhället. Och även om detaljerna kring den nya säsongen är hemliga avslöjar Jill Johnson att det är många ämnen som ligger henne varmt om hjärtat.
– Jag är väldigt glad för det känns som att alla artister brinner väldigt starkt för det som de kommer hit med oavsett om det är en åsikt, en passion eller övertygelse. Jag känner mig verkligen genuint nyfiken på väldigt mycket av det den här säsongen för många saker ligger nära mig som person.
Förändrat synen på Sverige
Trots att tematiken är en viktig del i programmet så är det countrymusiken som spelar huvudrollen för Jill Johnson.
– Allra viktigast för mig är att spegla och förmedla problematiken och känslorna i musiken. Det blir en så häftig grej, att visa för tittarna och lyssnarna att det finns så många lager i den här genren som jag älskar så mycket, säger Jill Johnsson och tillägger:
– Det blir så roligt att spegla musiken i samhällsfrågor i människor och också att få göra den här ganska läckra parallellen mellan USA och Sverige genom musiken.
Har dina upplevelser i Jills veranda förändrat ditt sätt att se på det amerikanska samhället?
– Ja, det har det gjort. Men framförallt har det ändrat hur jag ser på det svenska samhället. Vi tycker att vi är ganska bra på väldigt mycket men det finns många likheter mellan USA och Sverige som är skrämmande ibland, säger hon.
– Jag tycker att USA är ett fantastiskt land på många sätt men det är så himla skönt att åka härifrån också.
Många känslor
Just nu är Jill Johnson alldeles i början av inspelningsperioden och första gästen på besök är Maxida Märak. Och redan under första inspelningsdagen blev de skillnader och likheter mellan Sverige och USA som Jill Johnson nämnde uppenbara.
– Maxida har sitt fantastiska brinn för den svenska ursprungsbefolkningen och jag har redan slagits av min okunskap och min romantisering av vår ursprungsbefolkning och även USAs ursprungsbefolkning. Att få uppleva hennes övertygelse, ilska och sorg berör mig verkligen.
Jill beskriver programmet som en personlig resa som innehåller många känslor.
– Jag kan känna mig lite förtvivlad av att vara över fyrtio och få sådana aha-upplevelser av saker som jag egentligen skulle kunna ha kollat upp själv. Men då sa Maxida en sak till mig: ”Det är som att beskriva en färg som du inte har sett”. Det var så fint sagt och det fick mig att må lite bättre. Och sådana saker känner jag har förändrat mig och förändrar mig hela tiden.
Alla de känslor som gästerna får Jill att känna hoppas hon att tittarna också ska få uppleva.
– Jag tror att det är många som är som jag och då tror jag att det är viktigt att jag får hålla tittaren i handen så att de kan få uppleva det här med mig.
Jills veranda har premiär i november 2017.