”Ännu sitter Tuvstarr kvar och ser undrande ner i vattnet”, så heter tavlan som John Bauer målade 1913 och som på onsdagen klubbades igenom i Stockholm.
– Bilden av Tuvstarr som sitter och tittar ned i den mörka tjärnen efter sitt borttappade hjärta har etsat sig fast i den svenska folksjälen, säger Magnus Bexhed, vd vid Uppsala auktionskammare.
Under veckan har flera stora auktionshus sålt verk av John Bauer. Karin Sidén är museichef på Waldemarsudde. För tre år sedan var hon med och tog fram utställningen Trollbunden med John Bauer i fokus.
– Intresset för John Bauer är väldigt stort i vår tid. Det är en bildskatt som har levt vidare, som är folkkär, mångbottnad och mystisk. Vi ser till exempel att vissa nutida konstnärer mer eller mindre direkt har inspirerats av Bauers skogar, som Maria Friberg, säger Karin Sidén.
Påverkat vår bild av naturen
John Bauer är kanske mest känd för sina illustrationer till Helge Kjellins sagosamling Bland tomtar och troll, från tidigt 1900-tal. Med sin suggestiva bildvärld har han påverkat hur vi i dag föreställer oss skogen och olika sagofigurer. Bauer skildrar en besjälad natur i kontrast till tidens industrialisering.
– Det fanns en längtan tillbaka till något ursprungligt och genuint. Det finns också i vår egen tid. Man säger ju i dagligt tal att ”det är som en Bauer-skog”, säger Karin Sidén.
Speglar en annan tid
John Bauer levde också i en tid av nationalistiska strömningar och rasbiologi, vilket påverkade hans konst och skildringar av troll.
– Bauers troll skildras på en mängd olika sätt, med blått, mörkt eller blont hår. De ställs ofta med sina klumpiga utseenden, stora näsor och pliriga ögon mot människorna som i stort sett alltid skildras med blont hår och blåa ögon. John Bauer sade dock själv: ”ömsom är jag John Bauer, ömsom är jag troll”. Han identifierade sig med trollens utanförskap i den konstvärld han själv befann sig i, säger Karin Sidén.