I spåren av coronakrisen drar allt fler ner på sin marknadsföring vilket slår hårt mot den svenska mediebranschen. Flera mediekoncerner vittnar redan nu om stora annonstapp som framför allt drabbar lokalmedia, det visar en rundringning som Kulturnyheterna har gjort.
”Mediebranschen är i kris”
Nu kräver Journalistförbundet att presstödet omgående utökas, genom att den del i stödet som kallas driftstöd fördubblas, för att undvika en befarad kollaps bland lokaltidningar.
– Det behövs ett riktat stöd till mediebranschen som nu är i kris, och ett relativt enkelt sätt är att fördubbla driftstödet. Sedan löser inte det alla problem eftersom alla tidningar inte är berättigade till stödet. Men på så vis kan vi komma en bit på vägen, säger Ulrika Hyllert, Journalistförbundets ordförande, till Kulturnyheterna.
Annonsraset slår framför allt mot lokaljournalistiken, som sedan flera år tillbaka kämpar med en ansträngd ekonomi. Utmaningen är framför allt minskade annonsintäkter. Enligt Institutet för mediestudier motsvarar annonstappet det totala mediestödet på 622 miljoner – varje år.
Får demokratiska följder
– Jag är extremt orolig för att lokalpressen ännu en gång utsätts för en enorm prövning. Det värsta som kan hända är att medier går i konkurs. Då har man förlorat en viktig samhällsfunktion på den lokala orten, vilket blir en demokratisk katastrof för hela samhället.
Förutom det utökade presstödet föreslår Journalistförbundet en rad åtgärder i syfte att minska coronapandemins negativa påverkan på mediesektorn. Förbundet föreslår bland annat att det presstöd som redan beviljats betalas ut i förtid.
I behov av snabba åtgärder
Under fredagen ska Ulrika Hyllert träffa kulturminister Amanda Lind (MP) för att diskutera förslagen.
Vad är dina förväntningar på mötet?
– Nu handlar det om att agera snabbt. Det här är en jätteutmaning för branschen. Jag förväntar mig gehör för förslag på åtgärder som gör nytta och att politikerna fattar de beslut som krävs.