Efter 18 år stängs Judiska teatern i den gamla kägelbanan på Djurgården i Stockholm. Pia Forsgren har varit teaterchef, konstnärlig ledare och regissör sedan starten 1995.
– Det känns vemodigt. Det har varit min plats i 18 år och mycket har hänt. När vi började pratade man knappt om begrepp som multikulturalism och dubbla identiter, säger hon.
Privata pengar
Judiska teatern har varit en experimentell plattform för scenkonst med ett judiskt perspektiv. Den har hela tiden varit privatifinansierad av mecenaten och finansmannen Robert Weils bolag, som även äger konsthallen Magasin 3.
Årsbudgeten för teatern har de senaste åren legat på drygt 15 miljoner kronor, med kostnader för personal och underhåll av den k-märkta fastigheten som största utgifter.
– Det är oerhört kostsamt att producera teater. Särskilt när den är experimentell och utforskande, säger Pia Forsgren.
Internationella erbjudanden
Judiska teatern AB ska dock fortsätta i andra former. Målet är samarbeten med andra teatrar, kommersiella aktörer och myndigheter.
– Vi har fått erbjudanden om samarbeten från Malmö, Berlin, Israel, New York och San Fransisco, men projekten har ännu inte finansierats, säger teaterchefen och fortsätter.
– Frågorna om integration, språk- och klassfrågor är ännu mer angelägna i dag än när vi startade. Det är viktigt att överbrygga klassklyftor och kulturella klyftor och vi kanske kan göra det bättre om vi åker runt än finns i en kägelbana på Djurgården i Stockholm.
Planer för området
Robert Weil äger även det intilliggande värdshuset och enligt Pia Forsgren finns det planer för hela området som kan vara av intresse för publiken.
Kulturnyheterna har sökt Robert Weil utan resultat.