Enligt public services regelverk får en profil som arbetar med ett program inte göra reklam eller jobba med kommersiell verksamhet samtidigt. Så sent som för två år sedan fick SVT kritik för att det årets julvärdar, Lotta Lundgren och Erik Haag, båda hade gjort reklam för matvarukedjan Coop och höll en egen julshow.
– När det gäller reklamkampanjerna så är de avslutade i god tid innan de är i rutan hos oss. Men det vi kan och ska göra är att se till att de olika uppdragen skiljs åt, och att det finns karenstider mellan dem, sade SVT:s dåvarande programdirektör för allmän-tv Lena Glaser till Kulturnyheterna då.
Årets julvärd Marianne Mörck har under året gjort reklam för matvarukedjan Willys och en reklam där hennes röst hörs publicerades på kedjans Instagramkonto senast för sju dagar sedan.
”Vi menar att hon inte är identifierad”
– Det är något vi känner till i den bemärkelsen att hon gör en speakerinsats, hon gör det utan ansikte, namn och identifikation, då utgör det inget gynnande tycker vi, säger Peter Nyrén, programbeställare på SVT.
Även om det är flera som känner igen hennes röst?
– Vi har gjort den bedömningen att det inte är det. Skådespelare kan göra speakerinsatser om de inte förekommer med namn eller ansikte.
Peter Nyrén säger att man fick reda på att Mörck gör reklam för Willys i samband med att hon skulle utses till julvärld.
– Det är sådant som skådespelare gör. Vi ser det som en speakerinsats som är neutral.
Hur kan det vara neutralt när det är reklam?
– Vi menar att hon inte är identifierad, att några känner igen henne kan hända. Men att stå för en produkt med sitt varumärke: alltså ansikte och namn skulle medföra kommersiellt gynnande.