Tonen sätts redan i spelets inledande minuter. Med en countryversion av Prodigys ”Firestarter” spelandes i bakgrunden gör Rico Rodriguez, kort och gott presenterad som ”professionell diktatoravlägsnare”, entré i ett flygplan.
Just Cause-seriens latinamerikanske alfahanne närmar sig det fiktiva ö-riket Medici, som den parodiskt ondskefulle General Di Ravello förvandlat från idyll till hårdför militärdiktatur. Särskilt mycket mer bakgrund än så behövs inte innan den svenska spelstudion Avalanche, självutnämnda världsmästare på explosioner, placerar hjälten på flygplanets tak beväpnad med ett raketgevär.
– Just Cause handlar om upplevelsen av att befinna sig i en actionfilm utan avbrott, spelvärlden ska vara som en enorm lekplats där spelaren kan göra vad den vill, säger Pim Holfve, vd på Avalanche Studios, till Kulturnyheterna.
Humoristisk actionfilmshyllning
Rico flygplanssurfar genom luftvärnselden, raketbombar strandlinjens militärfordon, hoppar fallskärm ner i en pansarvagn och jämnar en vägspärr med marken innan spelets inledande fem minuter är över. Det är tramsigt, fullständigt överdrivet och helt i linje med Just Cause-seriens hejdlösa drift med actionfilmernas gyllene era.
Genom att på samma gång vara en hyllning av och en drift med sin genre, arbetar Just Cause i samma tradition som Sylvester Stallones ”Expendables”-filmer, eller det svenska Kickstarter-fenomenet ”Kung Fury”.
– Spelet är inspirerat av gamla actionfilmer där vad som helst kan hända – och gör det – på ett överdrivet sätt. Samtidigt är det viktigt att världen känns realistisk, för att inte bli ointressant, säger Andreas Tillema, programmerare för Just Cause 3.
En enorm sandlåda
Världen ifråga är det 1000 kvadratkilometer stora ö-riket Medicis berg, dalar och städer, stort som ett halvt Jamaica. Precis som i föregångarna är spelarens uppgift att skapa så mycket kaos som möjligt för att destabilisera militärregimen, och så småningom utlösa en revolution.
Det enkla upplägget öppnar dörren för ett kreativt kaos: Spelaren kan hoppa fallskärm från ett berg, kapa en attackhelikopter i luften, bomba en militärbas och sedan använda sin flygdräkt för att undfly förföljarna. Just Cause är James Bond och Mission Impossible på steroider, en bergochdalbana av actionscener där spelglädje gått före handling och realism.
– Just Cause har aldrig tagit sig självt på allvar, det handlar om att ha så kul som möjligt. Spelaren får verktygen för att skapa en palett av vackert kaos, säger Pim Holfve.
Risk för grabbighet
På Youtube lockar hemmagjorda videos, där tonårskillar stolt visar upp nya sätt att ödelägga spelvärlden på, hundratusentals tittare. Uttryck som ”awesome” och ”blow shit up” är nyckelord på speltillverkarens hemsida.
Ser ni någon risk för att avfärdas som grabbiga, som ett spel för tonårskillar?
– Tonen är grabbig, men på ett humoristiskt sätt. Det är som Die Hard, glimten i ögat finns där. Risken för att bara tilltala en grabbig publik fanns där initialt, men det här är tredje spelet i serien, idag har vi många spelare som är 40+, och hoppas locka ännu fler tjejer den här gången, säger Pim Holfve.
– Vi hoppas att spelare ska våga testa oavsett vilka förutfattade meningar man har eller inte har. Det är ett spel som är designat rakt igenom för uppmuntra till lekfullhet och kreativitet, säger Andreas Tillema.
Miljonsäljande spelserie
Smal målgrupp eller inte: att Avalanche Studios har en enorm publik är ett faktum. Just Cause 2 sålde i sex miljoner exemplar, precis som deras jaktsimulator ”The Hunter”. Förra året omsatte studion 252 miljoner kronor, en siffra som sannolikt kommer att öka 2015 i och med att de gett ut fyra spel, bland annat spelversionen av sommarens stora blockbuster Mad Max.
Avalanche tillhör idag toppskiktet av den svenska spelindustrin. Efter att King och Mojang köpts upp av amerikanska speljättar för miljardbelopp tidigare i år, är de också den sista stora självständiga studion i landet. I samband med Just Cause 3 har man också etablerat en systerstudio i New York, för att kunna göra ett större avtryck på den amerikanska marknaden.
– Ursprungligen hittade vi inspirationen i amerikanska actionfilmer, men Just Cause själ och hjärta ligger i den svenska kreativiteten och ingenjörskonsten. Nu har vi exporterat den tolkningen tillbaka till USA med hjälp av ett amerikanskt team. Det är ett rätt bra samarbete, tycker vi, säger Pim Holfve.
Just Cause 3 har världspremiär den 1 december.