Den finländska humortrion Kaj stod som segrare efter helgens final i Melodifestivalen. Med vinsten kammade de även hem flest röster i Melodifestivalens historia , och gick då om Loreens tidigare röstrekord för ”Tattoo”. Vinsten markerar också ett skifte i svensk Eurovisiontradition.
Kulturnyheternas musikkritiker Moa Lindstedt skriver att ”under de senaste decennierna har det blivit svensk tradition att skicka in välsvarvade och seriösa popnummer”, och att bastuvinsten därför skakar om ordningen.
John Lundvik säger i en intervju med P4 Kronoberg att ”branschen är helt förändrad” och menar att Kajs vinst är ”en indikation på att världen håller på att förändras musikaliskt”.
Måns Zelmerlöw sade till Expressen efter finalförlusten att han var ”chockad över att jurygruppen gav Kaj så höga poäng”.
”Vi kommer underifrån”
Att Kajs Melodifestivalkollegor har uttalat sig om vinsten har av många tolkats som kritik mot humortrion.
– Eftersom både John Lundvik och Måns Zelmerlöw har vunnit tidigare så tävlar de under enorm press. För dem är det en vinst eller ingenting. Vi sitter i en helt annan sits, vi kommer underifrån, säger Jakob Norrgård, J:et i Kaj.
”En seger för humorn”
Den dragspelspelande artistkollegan i Kaj, Axel Åhman, förstår att andra artister kan bli irriterade över att vinsten gick till ”Bara bada bastu”, som är ett humornummer.
– Men det är ett misstag att räkna humorn som mindre seriös eller allvarlig. Vi har ju jobbat med humorn i hela våra liv och för oss i synnerhet är det här otroligt viktigt, säger han i SVT Morgonstudion och fortsätter:
– Det här är en seger för humorn.