– Det är ju som ett grekiskt drama och ett slags drottningfall. Det är intressant som skådespelare att gå in i, säger skådespelaren Ylva Olaison när vi träffar henne på repetitionerna.
Det var hon som fick idén att sätta upp ”K” som monolog och som förberedelse för rollen har hon bland annat läst litteraturvetenskap – boken är sprängfylld med litterära referenser.
Katarina Frostenson kallades diktens drottning och satt sjutton år som ledamot i Svenska Akademien. Boken ”K” är en rasande uppgörelse med Metoo, med kulturoffentligheten och med landet Sverige. De 18 kvinnor som vittnade om Kulturprofilens övergrepp i Dagens Nyheter kallas hämndlystna megäror och när boken kom 2019 ifrågasattes dess sanningshalt av flera kritiker. Frågan många ställde sig var om det gick att hålla moralen utanför läsningen.
– Teatern jobbar ofta med moral. Världsdramatiken är full av omoraliska historier. Jag tycker att det personligen är intressant att befinna sig där det är svårt och sårigt, snårigt. Där man inte vet alla svar, säger Ylva Olaison.
”Ingen objektiv sanning”
När Frostenson skildrade den här tiden litterärt kallades hennes texter giftiga av flera kritiker. På frågan om en text kan vara direkt farlig svarar uppsättningens regissör Tobias Hagström-Ståhl ja.
– Absolut, när den utgör sig för att vara sanningen. I vårt fall jobbar vi med en text som är så tydligt subjektiv och en persons blick på ett skeende. Och det skeendet för den blicken är såklart sant, men det är inte en objektiv eller opartisk sanning, säger regissören Tobias Hagström-Ståhl.
Frostenson inbjuden till premiären
Sanningen är att Frostenson tvingades lämna Svenska Akademien och Kulturprofilen dömdes till fängelse för våldtäkt. Men monologen kräver en åtminstone skenbar lojalitet med berättaren. Katarina Frostenson har själv godkänt dramatiseringen av texten och hon är inbjuden till premiären.
– Det var en hudlös skildring av en människa som förlorar allt från en dag till en annan och som faller från en position och förlorar sitt sammanhang. Ett inifrånperspektiv på en person som försöker förstå handlingen i sitt eget liv, säger Ylva Olaison.