Ken Ring tänker pensionera sig som rapartist och lämnar närmare två decennier av musik och skandalrubriker bakom sig. Men först gör han en sista skiva och ska ut på turné. Ken Ring var tidigt ute med att ofiltrerat rappa om mörka episoder ur sitt eget liv och den verklighet han såg i Hässelby under uppväxten. Han har i sin självbiografi berättat öppet om när han misshandlar, hotar och knarkar men nu ser han annorlunda på sin roll som artist.
– Man har blivit äldre och familjefar, jag kan inte längre stå för allt som jag stått för genom åren, säger den 40-årige rapparen idag.
– Jag vill inte heller vara en del av det som förstör för ungdomarna i framtiden, jag vill kunna göra något annat och låta folk se mig som en förebild och en inspiration, säger Ken Ring.
Sen han slog igenom 1999 med låten ”Mamma” har han hunnit släppa 15 album och satt en stark prägel på hur svensk rap kommit att låta, han var en av artisterna som lade den musikaliska grunden för den våg av gangsterrap som just nu dominerar topplistorna med råa skildringar av en brutal verklighet. Men det är inte alltid på grund av musiken Ken Ring uppmärksammats.
“Planen: råna hiphop-eliten”
Ken Ring pekar på rubriken “Planen: råna hiphop-eliten”, en av många “rubrikklenoder” som pryder en vägg i hans studio.
– Det här var jag och en polare som tyvärr inte lever idag. Men vi hade någon plan på att vi skulle ta alla rappare, lägga dem i ett rum och råna allihopa, tvinga dem att skriva över sina musikrättigheter till oss, säger Ken Ring.
Planen på att tvinga rappare som Timbuktu, Promoe och Petter att skriva på ett avtal för att ge bort delar av sina inkomster för all framtid under vapenhot blev aldrig verklighet.
Är strulet och rubrikerna en del av varumärket Ken Ring?
– All reklam är bra reklam, man har arresterats, suttit häktad hit och dit. Det är klart att det gör en intressant i många människors ögon.
Mängden vapen och knark som syns i dagens gangsterrap, en scen han var med och lade grunden för, ser han som ett resultat av hur samhället ser ut.
– Jag skulle säga att scenens utveckling är ett resultat av samhällets utveckling. Rap har alltid speglat gatan och samhället: Ju mer våld det är i samhället desto mer våld kommer ut i musiken.
– Det är lätt att säga: Kolla på rapmusiken, som lägger bensin på elden. Men i min värld har samhället blivit grövre och då blir musiken grövre också.
Är musiken idag en väg ut ur kriminalitet, eller in i den?
– Självklart är det en väg ut ur kriminalitet. Det finns väldigt mycket pengar involverade, det finns cash att tjäna. Men sen vad man väljer att göra med sin egen framgång det är upp till en själv. Där kanske många istället väljer att vara kriminella för att sen rappa om det.