Den norske författaren Karl Ove Knausgårds intensiva relation till Munch inleddes för 30 år sedan, då han under en skrivarkurs fick uppdraget att skriva om bilder.
– Jag gick in på ett galleri och där hängde en bild av Edvard Munch, Snölandskap från Thüringen. En målning av ett tomt landskap, bara jord med lite snö på, that's it. Men när jag såg bilden fick jag tårar i ögonen. För mig handlade bilden om ensamhet och den gjorde det möjligt för mig att öppna upp min egen ensamhet.
30 år efter att Karl Ove Knausgård drabbades av Munch första gången, kurerar han själv utställningen ”Mot skogen. Knausgård om Munch”.
Det var när Karl Ove Knausgård 2013 höll ett tal om Edvard Munch under 150-årsfirandet av konstnärens födelse som idén om att författaren skulle djupdyka i konstnärens verk väcktes av Munchmuseets ledning.
Aldrig tidigare visade verk
Många av de 100 målningarna och de 30 grafiska verken som visas på utställningen har aldrig tidigare ställts ut. Och Karl Ove Knausgårds tanke bakom det är att konsten ska stå fri från tidigare analyser och sammanhang.
– Munchs målning Skriet har alla sett. Den är så känd och så ikonisk att det är som att vi aldrig hade sett den. Skriet handlar om ångest. Och ångest är något förfärligt. Något helt jävligt – ett grymt tillstånd. Men vi har sett Skriet så många gånger att vi inte längre kan se ångesten i bilden. Intellektuellt vet vi att bilden handlar om ångest, men vi känner inte det. Min intention med utställningen var att hitta den kraften hos Munch i andra målningar, så att den känslan kan komma fram för första gången.
Munch bytte riktning
Edvard Munchs berömmelse efter Skriet bakband honom. Konstnären bytte därför spår och valde att blicka utåt i konsten, istället för inåt.
Och enligt Karl Ove Knausgård visade den norske konstnären prov på stort mod då han mitt under sin framgångsvåg valde att byta spår.
– Han valde att bryta med sin framgång och gå i helt motsatt riktning. Han hade funnit sin form och sitt uttryck som var mästerligt, men de sista 40 åren av sitt liv valde han att gå i en helt annan konstnärlig riktning.
Måste hitta nya sätt att skriva
Skulle du våga gå i en helt annan riktning och bryta helt med din författarstil?
– Ja… Det handlar om att hitta energin på nytt. Jag skrev Min kamp-serien under tre år, och visst kan jag göra om det igen, men då kommer energin och kraften vara borta. Det går inte att göra samma sak igen för mig. Om jag ska fortsätta skriva så måste jag hitta nya sätt. Jag måste hitta det i mig som verkligen betyder något.
Letar du efter den energin inom dig nu?
– Ja, det gör jag. Jag vill skriva en fiktiv roman.