Se intervjun med komikern Branne Pavlovic i klippet ovan. Foto: TT /SVT

Komikern om nya riktlinjerna för branschen: ”Sossefiering”

Uppdaterad
Publicerad

Flera tunga komiker står bakom ett nytt förslag om en gemensam uppförandekodex för komikerbranschen. Man vill skapa en sundare arbetsmiljö där sexism och allt för taskiga skämt om kollegor ska rensas ut. 

Men alla är inte positivt inställda till initiativet.

Initiativet kommer från en grupp komiker som tröttnat på klimatet i branschen. Komikerna tillhör ingen organisation, utan har själva tagit initiativ till att skriva en slags uppförandekodex.

Det handlar bland annat om att man ska behandlas rättvist oavsett sexuell läggning, religion och etnisk tillhörighet.

Men riktlinjerna berör också hur komikerna för sig på scen. Det står bland annat ”Håna inte en kollega från scenen om du inte är säker på att det kommer mottas på rätt sätt”.

Komikern Branne Pavlovic är tveksam till initiativet. Han tycker att de nya riktlinjerna slår in öppna dörrar, samtidigt som de tassar in på den konstnärliga friheten.

– Man tar upp väldigt viktiga saker som sexuella trakasserier. Sen hoppar man till att ”alla måste hälsa på varandra”. Det är lite som att de försöker sossefiera en anarkistisk konstform, säger Branne Pavlovic.

– Sen blir det väldigt svårt att ta det på allvar när man säger ”det här får man inte får göra på scen.”

”Måste vara schyssta mot varandra”

Therese Sandin är en av initiativtagarna till riktlinjerna.

– Det här är en bransch som är oreglerad och har varit det i 30 år. Vi måste tänka på att vara schyssta mot varandra för att vi ska kunna jobba på att fler olika människor kör standup, säger hon.

Hon betonar att syftet med riktlinjerna har varit att skapa en inkluderande miljö, och inte att inskränka den konstnärliga friheten.

– Vi har absolut inga ambitioner att säga att man inte får skämta om vad man vill, säger Therese Sandin.

Se intervjun med komikern Branne Pavlovic i klippet ovan.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.