Sedan några år tillbaka driver Wikimedia Sverige en hemsida där offentlig bilder på konst från hela landet publiceras, tillsammans med fakta om konstverket och konstnären.
– Idag finns det ingen nationell databas på all offentlig konst och det är det vi försöker skapa så att man kan hitta den konst som finns ute i Sverige, säger Jan Ainali verksamhetschef på Wikimedia Sverige.
Varför är det viktigt?
– För att vi ska kunna njuta av den. För att vi har köpt in den med offentliga medel och då ska den ju komma alla oss till nytta.
Publicerat utan att fråga
Utan att fråga om lov eller betala ersättning till konstnärerna har Wikimedia Sverige publicerat bilder på verken. Det är dessa bilder som fick Bildkonst Upphovsrätt i Sverige, BUS, att reagera med en stämning förra året.
– Vi skulle vilja att Wikimedia tecknade ett avtal med BUS om den här användningen så att Wikimedia får tillgång till de konstverk de behöver, rättigheterna, samtidigt som medlemmarna får betalt för att konstverken används på sajten. Det är viktigt för att upphovsmännens rättigheter inte ska urholkas, säger Erik Forslund som är jurist på BUS.
– Det finns ju ett explicit undantag i upphovsrättslagen där det står att konst som står på eller vid allmän plats stadigvarande placerad utomhus den får man avbilda. Och vi tror att själva meningen med att det finns är att man ska få göra det, säger Jan Ainali.
”Allt ska vara fritt”
Konstnären Fredrik Wretman har skapat flera offentliga konstverk som står utställda runt om i landet. Bland annat är han känd för en stor fot ”Budbäraren” som står utställd i Kristianstad och en stor byst ”Bodhi” som är placerad i Viskan i Borås.
– Allt ska vara fritt tycker jag på ett sätt. Men samtidigt är det ju så att den yrkesgrupp som jag representerar vi förväntas leva på, jag tror att det är mindre än hälften av existens minimum. Konstnärens yrkesgrupp är otroligt styvmoderligt behandlad, säger Fredrik Wretman.
Trots att många konstnärer har en svag ekonomisk ställning är han positiv till Wikimedias initiativ.
– Jag tycker att det är en jättebra ambition och kommer, om det görs på rätt sätt, gynna inte bara de enskilda konstnärerna utan hela svenska konstlivet. Absolut, säger Fredrik Wretman.
Viktigt beslut
Offentliga konstverk får avbildas fritt men frågan är vad man får göra med avbildningarna på internet. Nu ska ärendet prövas i Högsta domstolen, och beslutet kommer inte bara att påverka BUS och Wikimedia utan även privatpersoner.
– För den vanliga människan gör det ju att man hela tiden måste vara medveten om vad det är man publicerar på nätet på ett helt annat sätt. Även om man som här står i en lekpark och tar en bild på sina barn som klättrar på en skulptur ”får jag lägga ut den på internet eller inte?”. Det måste man veta helt plötsligt som en vanlig person, säger Jan Ainali.
– Vi har inget problem med att enskilda personer, privatpersoner, använder sig av konstverk. BUS har inget intresse av att agera och hindra sådan användning av konst. Utan det viktiga är att organiserade användare, professionella användare, som Wikimedia faktiskt betalar för sig och respekterar upphovsrätten, säger Erik Forslund.
”Som en åsna mellan två hötappar”
Hur mycket pengar det skulle röra sig om för Wikimedia om de skulle teckna ett sådant avtal som BUS efterfrågar är ännu oklart.
– Det beror på hur mycket konstverk man använder. För att det är svårt att säga generellt vad det kostar men vi har avtal med väldigt många kommuner, landsting och regioner i landet som publicerar konstverk på samma sätt som Wikimedia gör och betalar för sig. Och det kan röra sig, i genomsnitt, om ett par tusenlappar per år för en hel kommun, säger Erik Forslund.
Konstnären Fredrik Wretman berättar att han stödjer båda parter och vill att de ska komma överens.
– Jag känner mig som en åsna mellan två hötappar. Jag tycker att det skulle vara bra om de här intressenterna pratar med varandra och kom till någon deal. Man måste kunna prata om saken tycker jag och tillsammans komma överens om någon bra grej, säger Fredrik Wretman.