Sedan genombrottet på Kristinehamns konstmuseum 2008 har Karin Broos fotorealistiska måleri av kvinnor i värmländska skogar och vattenbryn fångat både publik och kritikerkår.
Utställningen “Svart sol” på Liljevalchs i Stockholm är hennes största. Totalt visas 120 verk från 2007 till idag. Flera verk har aldrig tidigare visats för publik.
De små ögonblicken
Hennes målningar förknippas ofta med melankoli och vemod. Själv menar hon att de handlar om att fånga vardagliga ögonblick.
– När man tar en kopp kaffe eller kammar håret på sin dotter. När man mister dem då får de en enorm betydelse. Då är det liksom de där små stunderna som man längtar tillbaka till.
Motiven kommer från hemmet och miljöerna där hon bor. Ofta med döttrar, barnbarn eller familjens djur i förgrunden. Inför varje målning tar hon massor av fotografier.
– Jag har inte en tanke på vem det är jag målar. Det är liksom helt ointressant. Även om jag målar mina döttrar så känner de sig inte avporträtterade. För det är ju nåt helt annat som jag är ute efter.
Mörkare motiv
På senare år har hennes motivvärld blivit mörkare och vatten har blivit mer återkommande.
- Jag målade aldrig vatten förr och jag har grubblat mycket över vad det beror på. Mina mest traumatiska minnen har med vatten att göra och likadant mina bästa minnen. Det är också det där dubbla, att det är både och.
Karin Broos är uppvuxen i Malmö och utbildad vid konsthögskolan i Einhoven, Holland. Sedan 1975 är hon bosatt i Värmland där hon tillsammans med sin man, konstnären Marc Broos, byggde upp den numera välkända konsthallen Alma Löv.
Utställningen “Svart sol” på Liljevalchs pågår fram till 27 augusti.
Hör Karin Broos berätta mer om sin konst i klippet ovan.