Den 21 juni tillkännagav Norges kommunalminister Jon Tore Sanner att det inte blir något av med konstverket ”Memory wound”. Verket, som är skapat av svenska Jonas Dahlberg, skulle ha bestått av ett 3,5 meter brett snitt genom en udde på fastlandet Sørbråten i närheten av Utøya, ett så kallat ”sår i naturen”, och dels av ett monument i regeringskvarteren i Oslo.
Efter ett år av diskussion, utredning och kritik beslöt sig landets regering att kassera idén.
Jonas Dahlberg har hittills valt att inte kommentera turerna kring verket, men i en artikel i norska Aftenposten bryter konstnären nu tystnaden.
LÄS MER: Svenske konstnärens Utøya-monument skrotas
”Det väsentliga är inte i första hand att regeringen stoppar arbetet med minnesplatserna som jag har blivit ombedd att arbeta med, det är att de så tydligt markerar det faktum att de inte tror på konstens roll i detta. Det är minst sagt anmärkningsvärt, också i ett internationellt perspektiv”, skriver han.
Jonas Dahlberg poängterar att det ofta tar lång tid innan ett minnesmärke efter en katastrof så som den i Norge för sex år sedan, kan upprättas.
LÄS MER: Som att leva på en kyrkogård
”Tiden, och hur man hanterar den, är av betydelse. De flesta minnesplatser som har uppförts runt om i världen har tagit längre tid att genomföra än de sex år som gått sedan händelserna i Norge, och även de verken har reviderats efter svåra diskussioner”, skriver Dahlberg och fortsätter:
”Det borde vara regeringens uppgift att skapa de bästa förutsättningarna för att det samtalet ska kunna föras, och att vårda det med försiktighet. Det ansvaret kan inte åläggas andra, och absolut inte anhöriga och en politisk ungdomsorganisation”.
”Memory wound” har rönt diskussion och kritik sedan idén valdes ut. Bland annat har boende med utsikt över Utøya sagt att verket skulle inge känslan av att ”bo på en kyrkogård”.