Camilla Läckberg-kampanj har väckt kritik mot bokhandlaren Adlibris. Foto: Henrik Montgomery/TT

Kritik mot Adlibris PR-kampanj: ”En maktdemonstration”

Uppdaterad
Publicerad

När man under onsdagen går in på boksajten Adlibris är hela förstasidan täckt av endast en bok: Camilla Läcksbergs nya roman.

Ordfronts förlagschef Pelle Andersson är kritisk och menar att tilltaget är en maktdemonstration från två Bonnier-ägda aktörer.

Kritiken som riktats mot Adlibris kampanj, där alla böcker på förstasidan är Camilla Läckbergs senaste roman, handlar delvis om att man inte kan se några andra böcker, utan aktivt måste veta vad man letar efter. Den handlar även om att både Läckbergs förlag Forum och Adlibris ägs av Bonnierkoncernen.

– Exakt hur avtalen ser ut kommer vi inte kommentera, men jag tror inte att det kommer påverka trovärdigheten, jag tror folk förstår att det är en ”take over” (kampanjens namn, reds anm). Det är andra gången på 23 år vi gör såhär och när alla fysiska lanseringar är inställda är det viktigt att testa sig fram. För fem år sedan var det Norstedts Millennium vi lanserade såhär, säger Elias Vieglins, PR-ansvarig på Adlibris.

”Bestämmer sig för att bara sälja en bok i dag”

Pelle Andersson, förlagschef på Ordfront tycker ändå att tilltaget känns osmakligt.

– Det var dåligt när Norstedts gjorde det också, men då kände man mer att det var marknaden. Den här gången känns det som en intern affär, säger han och fortsätter:

– Det är som en maktdemonstration: Bonniers största författare med ett av de största förlagen med den största försäljaren bestämmer sig för att bara sälja en bok i dag.

”Påverkar inte andra titlar”

Andersson tycker att det är särskilt upprörande att kampanjen lanseras när hela bokbranschen går igenom ett stålbad som förvärrats av coronapandemin.

Adlibris menar dock att försäljningen från deras sajt är betydligt större än vid samma tid förra året – med och utan Läckberg.

– Våra slutsatser inför det här initiativet var att det inte kommer att påverka försäljningen av andra titlar, vilket vi nu efter halva dagen kan se att det inte har gjort, säger Elias Vieglins.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.