Lågkonjunktureffekten: Svenskar köper läppstift i mängder

Publicerad

Svenskars konsumtion av läppstift har ökat rejält under det senaste året, visar nya siffror. Helst ska det vara lyxiga, och röda, säger modehistorikern Emma Severinsson:

– Man kanske inte har råd med en dyr klänning, då skänker ett exklusivt läppstift lite mer glädje än ett billigare läppstift.

Mindre i plånboken innebär inte att vi prioriterar bort vårt yttre. Tvärtom visar nya siffror att svenskar konsumerar betydligt mer läppstift i rådande lågkonjunktur.

– När vi får en lågkonjunktur får de allra flesta en sämre privatekonomi, men det gör inte att vår längtan efter förnyelse eller konsumtion minskar automatiskt och då blir de produkter som är lite billigare – men kanske skänker lite lyx och förnyelse i vardagen lite mer eftertraktade. Då kan det exempelvis vara ett läppstift som ger en sådan effekt, säger modehistorikern Emma Severinsson till SVT Kulturnyheterna och fortsätter:

– Man kanske inte har råd med en dyr klänning, och då skänker det lite mer glädje än ett billigare läppstift.

Ökat rejält senaste året

Enligt statistik från branschorganisationen Kosmetik- och hygienföretagen har försäljningen av exklusiva läpp-produkter ökat i Sverige med 29 % under 2022. Skönhetsjätten Lyko ser samma utveckling där läppstiftsförsäljningen ökat med 83 procent från årsskiftet till den 23 mars i år, i jämförelse med samma period 2022.

– Vi har redan sålt 50 000 läppstift i år och vi ser en tydlig trend mot dyrare läppstift, skriver Tom Thörnblom, kommunikation och hållbarhetschef på Lyko, i ett mejl till SVT och fortsätter:

– Flera exklusiva läppstift har trendat på sociala medier under perioden vilket sannolikt stärker teorin om ”the lipstick effect”.

Rött i tuffa tider

Läppstiftseffekten är en populärhistorisk term som myntades i och med 1930-talets lågkonjunktur då konsumtionen av kläder gick ner, medan konsumtionen av kosmetika gick upp. Samtidigt gick konsumtionen av second hand upp, och samma tendenser ser man idag förklarar Emma Severinsson.

Och när det kommer till läppar är det en färg som i synnerhet signalerar lågkonjunktur:

– Röda läppar är nästan genomgående i konjunkturskiftningarna, för att det också är väldigt framträdande, säger Emma Severinsson.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.