Bland Tiktoks filmografi återfinns bland annat titlar som ”Wolf of Wallstreet”, ”Shallow Hal” och ”Sully”. Korta klipp från långfilmerna, högst tre minuter långa, publiceras på plattformen. De flesta filmklippen publiceras av privatpersoner, men även filmbolaget Paramount Pictures publicerade tonårskomedin ”Mean girls” på plattformen, upphackad i 23 delar.
Leo Hansson Nilson, doktorand i filmvetenskap vid Stockholms universitet, menar att när filmen blir en del av Tiktoks ständiga flöde av klipp, förlorar den också sin status.
– Film blir inte ett medium som står över något annat. Det blir platt, som andra medier. Det blir ingen skillnad på ett videoklipp från någons dag eller en långfilm när båda läggs ut på samma plattform, säger Leo Hanson Nilsson.
Egna mini-verk
Filmerna som laddas upp på Tiktok publiceras antingen som ett enskilt klipp eller som olika delar av en spellista, där resten av filmen återfinns. Kommentarsfältet är dessutom öppet för användarna att kommentera filmen.
Leo Hansson Nilson menar att den fragmentariska filmupplevelsen inte är något nytt. Under Youtubes intåg 2006 började privatpersoner publicera klipp ur filmer på plattformen. Han framhåller att genom att se film på Tiktok blir filmupplevelsen en annan.
– Bitarna existerar som isolerade fragment som både kan sättas in i en större helhet, eller så kan man se dem som klipp. Klippen blir som ett eget miniverk, säger Leo Hansson Nilson.