Kulturnyheterna har undersökt vilka personer som omnämns i sex nya läroböcker i historia och litteraturhistoria. Undersökningen visar bland annat att kvinnorna utgör ungefär 15 procent av de namngivna personerna i böckerna. En av böckerna hade endast 7 procent namngivna kvinnor.
Och det är denna undersökning som nu LR reagerar på.
– Det här har flera olika aspekter. Tyvärr är det inget nytt att det blir lite enkelspårigt i en del läroböcker. Och det är ett problem i sig, för även om du som lärare försöker balansera upp det med andra källor och perspektiv så signalerar ändå boken detta, säger Fahlén.
Tidsbrist
LR menar samtidigt att det extra-arbetet som detta medför inte hinns med.
– Det finns för lite tid för för- och efterarbete som det är. Sedan förstärks problematiken av att det i lärarbristens Sverige finns många som arbetar i skolan som inte är behöriga lärare.
Hur kommer man till rätta med det här då?
– En tanke som vi har är att lärare och universiteten måste närma sig varandra. Det finns ett avstånd mellan lärarna och den pågående forskningen idag. De behöver närma sig varandra. Och sedan behöver lärarna få mer tid åt att ägna sig åt, och förbereda, sin undervisning.
Vems ansvar är det om det finns obalanser i läroböcker?
– Det är förstås läroboksförlagen som har huvudansvaret. Men sedan handlar det också om att vara noggrannare när man köper in läroböcker. Men återigen: det fattas tid för lärarna att göra det fullt ut, säger Åsa Fahlén.
Vill inte ställa upp på intervju
Kulturnyheterna har vid upprepade tillfällen sökt representanter för skolboksförlagen Liber, men de har avböjt att vara med i en intervju.