Hennes film Our happiest days är festivalens öppningsfilm. Hon är influerad av skandinaviska filmskapare och det är inte första gången hon är Sverige.
– Första gången jag själv reste utomlands så blev det Sverige. Här fick jag av en slump höra talas om Panoramica, så jag gick på den allra första festivalen. Om inte det är magi, då vet jag inte vad magi är, säger hon med ett leende.
Genombrott vid 21 år
Regissören Sol Berruezo Pichon-Riviére är 25 år och fick sitt genombrott när hon bara var 21 år, då hon tog hem det argentinska Filminstitutets största pris för nya filmskapare. Tack vare detta har hon kunnat göra Our happiest days, som är hennes första långfilm.
– Jag ser film som den mest nyskapande konstformen idag. Den förändras hela tiden, samtidigt som sättet vi konsumerar rörliga bilder också förändras. Min uppgift som filmskapare är att anpassa mig och hitta konst i allting som omger oss.
Magisk realism
Årets upplaga av festivalen Panoramica har flera teman, ett av dem är magisk realism, berättar festivalchefen Johan Fogde Dias.
– Det känns lite roligt att vi haft en festival i åtta år och hittills inte lyft fram magisk realism som fokus, för det är faktiskt vad många skulle säga kännetecknar den latinamerikanska filmen idag.
Filmen Our happiest days genomsyras av magisk realism, med en handling där det vardagliga livet möter det absurda. Regissören Sol Berruezo Pichon-Riviére ser det som en förutsättning för sitt filmskapande.
– Magisk realism hjälper till att se livet från ett annat perspektiv, vilket är en filmskapares uppgift. Vi ska inte ge de rätta svaren, men ställa de rätta frågorna.
Filmen Our happiest days (Nuestros días más felices) visas digitalt i helgen, samt på lördag på Klarabiografen i Stockholm i regissörens närvaro.