Att tillägnas ett eget museum eller stå staty i en trevlig park skulle nog många se som det yttersta erkännandet – ett bevis på att man har lyckats.
– Det är ett sätt för samhället att uppmärksamma viktiga individer. Det är ett offentligt erkännande, säger konstvetaren Jessica Sjöholm Skrubbe.
Hedras i efterhand
Margareta Krook, Selma Lagerlöf och Hjalmar Branting står som skulpturer runt om i Sverige. August Strindberg, Birgit Nilsson och Jussi Björling har alla förärats ett eget museum.
Politiker och kulturpersonligheter som uppmärksammas på det här sättet har, med några undantag, en sak gemensamt. De lever inte längre.
– Samhällets linje är att ett monument ska vara neutralt och retrospektivt. Att uppföra en staty av en nu verksam politiker är närmast otänkbart, det hör hemma i diktaturer. Hållningen har varit att man bestämmer vem som ska hedras i efterhand. Då är personen inte längre verksam och kan inte heller plötsligt ställa till med något dumt.
Blickar mot idrottsvärlden
Undantagen är få, men finns. Inom kulturvärlden fick till exempel Astrid Lindgren möta sig själv som skulptur innan hon dog. Även den socialdemokratiske före detta socialministern Gustav Möller blev staty, i Malmö, under sin livstid.
När den 43-årige Håkan Hellström nu blir med eget monument tar han ändå främst rygg på de två grupper som hittills haft minst tålamod med att vänta in döden: diktatorerna och idrottsrörelsen.
Charlotte Kalla, Zlatan Ibrahimovic, Thomas Wassberg, Sven Göran Eriksson, Mats Sundin, Börje Salming, Henrik Larsson och Sixten Jernberg är bara några av de svenska idrottare som med egna ögon fått se sig själva bli statyer.
- Inom sportvärlden är det legitimt att hylla individer på ett helt annat sätt än inom kulturen och politiken. Man tävlar, hyllar och får priser och utmärkelser. Då blir de här skulpturerna ett led i den kulturen.
”Man ska inte underskatta det ekonomiska värdet”
Att elitidrottares karriär är relativt kort kan också spela in, tror Jessica Sjöholm Skrubbe.
– När man har avslutat sin idrottskarriär är man kanske inte längre samma offentliga person. Man skulle kunna säga att man går ur tiden på ett sätt.
Håkan Hellström dock inte gett några signaler om att det nya museet skulle vara del av något avsked.
Riskerar Håkan Hellström någonting när han ger klartecken för sitt eget hyllningsmonument?
- Kanske tappar han lite i anseende genom att vara så självhävdande i jantelagens land, säger Jessica Sjöholm Skrubbe och skrattar:
– Men jag tror inte man ska underskatta det ekonomiska och marknadsmässiga värdet i det här museet. Det är lätt att locka människor till platser med hjälp av minnesmonument, jag gissar att ekonomin spelar en grundläggande roll.