Verket visar en kvinna som sitter vid ett nedbäddat rådjur. Juryn skriver i sin motivering att bilden med ”sin hemlighetsfulla, förtätade stillhet står förankrad i den flamländska renässansen.”
Priset innebär att konstnären erbjuds en utställning
på någon av de konsthallar som prisjuryns medlemmar representerar.
Nygårds Karin Bengtssons berättar själv att hennes arbete omfattar många av de moment som ingår vid en filmproduktion: manus, regi, scenografi, rollbesättning, kostym, ljus och rekvisita.
Bengtsson skriver: ”De iscensatta fotografierna döljer ofta lager av olika historier, tidsepoker och referenser. Ofta till måleriet och filmen och till det som är glömt och drömt – till berättelser som redan är berättade.”
Nygårds Karin Bengtsson fick sin utbildning vid avdelningen för fotografikonst, på Konstindustriella Högskolan i Helsingfors.
Kulturnyheterna
Juryns motivering i sin helhet
”En människa som vakar vid ett rådjurs dödsbädd. Ämnet till trots helt utan spår av någon putslustig ironi. En bild som i sin hemlighetsfulla, förtätade stillhet står förankrad i den flamländska renässansen.
På ett annat plan blottlägger bilden människans sorgliga – i hög grad aktuella – förhållande till naturen, som vi älskar men ändå dödar.
Nygårds Karin Bengtssons iscensatta fotografi får oss att, för ett ögonblick, tappa fotfästet i tid och rum. Det är stort.”