Makode Linde ser sig inte som en provokatör

Uppdaterad
Publicerad

Det har gått två år sen Lena Adelsohn Liljeroth skar i tårtan föreställandes en en skrikande svart kvinna. Vi har träffat konstnären Makode Linde för att höra hur han gått vidare både i debatten och sitt konstnärskap.

– Det har precis sjunkit in nu. Det är fortfarande många som vill prata om tårtan men själv har jag gått vidare både mentalt och kreativt, säger Makode Linde.

Kulturnyheterna träffar Makode Linde på Kulturhuset i Stockholm i samband med att hans konstverk ”Hope” visas på utställning ”Barockt”. Vi undrar hur han ser på tårtan, eller ”Painful cake” som verket heter, så här i efterhand.

Fick du det genomslag du ville?

– Ja det tycker jag. I och med att den fick så många olika tolkningar och att den satte igång diskussionen så tycker jag att det var lyckat och det känner jag mig väldigt nöjd med.

Startskott för en debatt

Makode Lindes tårta var något av inledningen till den debattvåg som sedan blommade upp om frågor kring hur svarta människor gestaltas, om rasism och vithet. Sedan dess har vi bland annat diskuterat Tintin, Lilla Hjärtat och Barna Hedenhös. Och debatten har också resulterat i dokumentären ”Raskortet” och Instagramkontot ”Svartkvinna”.

Hur känner du inför debatten?

– Äntligen! Under min uppväxt så ”fanns det inte rasism”. Nu känns det som debattklimatet har blivit mycket intressantare. Jag ser fler svarta debattörer och det känns verkligen uppfriskande.

Namnet distraherar

Han berättar att han fortfarande arbetar med ”blackfaces”, det vill säga den sminkning som på ett stereotyt sätt framställer svarta med fokus på rödmålade stora läppar.

– Men ibland skippar jag munnen och ibland skippar jag ögonen, de blir mer och mer deskonstruerade kan man väl säga. Det är också för att det blev sånt jävla rabalder om det där med blackface så att det kan kännas som att det distraherar, säger han.

På grund av det har Makode Linde även börjat jobba under pseudonym.

– Jag tror att mitt namn kan göra att folk inte ser varje verk för sig utan att kontextualisera.

Ser sig inte som en provokatör

Makode Linde benämns ofta som provokatör, vilket till exempel framgår av skylten bredvid hans konstverk inne i Kulturhuset. Men det är något han själv har svårt att förstå.

– Jag tycker det är så himla konstigt för jag gör ju antirasistisk konst och det är ju så otroligt politiskt korrekt. Om man tycker att det är provokativt så säger det ganska mycket om vårt samhälle. Som Anna Odell sa; det mest provocerande man kan göra i dagens Sverige är tydligen att få folk att tänka själva.

Se hela intervjun med Makode Linde i Kulturnyheternas sändning klockan 19.00 på måndag.

Fakta

Den 15 april 2012

I samband med firandet av World Art Day på Moderna museet i Stockholm gjorde Makode Linde en tårta på beställning av Konstnärernas riksförbund.

Tårtan föreställde en nidbild av en mörkhyad kvinna och dess huvud var Makode Lindes egna. Kulturminister Lena Adelsohn Liljeroth var på plats och skar upp en bit av tårtan, detta samtidigt som Makode Linde skrek och jämrade sig. Vissa, däribland Afrosvenskarnas riksförbund ansåg att tårtan var rasistisk och att Lena Adelsohn Liljeroth borde avgå för sin delaktighet.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.