Anna Serner, VD för Svenska Filminstitutet, minns Malik Bendjelloul och benämner honom som ett geni.
– Jag tror faktiskt att jag fortfarande är i chock, det är så förfarligt och tragiskt på all sätt. Den största förlusten är av människan Malik, att de har förlorat en familjemedlem. Sen sörjer jag allt det här innebär naturligtvis. Jag vet att han var inne i att göra en ny långfilm, jag hoppades att jag skulle få se den. Han var så fruktansvärt ung så det är så mycket man sörjer, säger Anna Serner i SVT:s Gomorron Sverige.
– Han hade det som en sann dokumentärfilmare måste ha – en brinnande nyfikenhet och en förmåga att hitta historien. Historien om Searching for Sugarman ramlade han över på Kobra, och han förstod storheten i den. Det är få förunnat att ha det ögat. Det är genialiskt att orka ta sig igenom en sån lång process som det var.
”Ett unikum”
Malik Bendjellouls Oscar-vinst beskriver hon som unik.
– Han vann inte som andra svenskar som vunnit tidigare, han vann i konkurrens med engelskspåkiga filmer och det är så stort att vi nog inte riktigt sett effekten av det ännu.
I samma program delade även författaren och kulturdebattören Erik Schüldt med sig av sitt första möte med Malik Bendjelloul.
– Jag minns första gången jag var i tv-huset. Jag hade en kompis som jobbade på Kobraredaktionen. Man skulle kunna tro att en kulturredaktion är en uppsluppen plats, men ofta är det en ganska allvarlig stämning. Men det fanns en person som stack ut otroligt mycket, som var som ett ljus där. Han sprang runt och pratade med alla och hälsade, trots att jag bara var någons kompis.
Efteråt frågade jag ”vem var det där”?
Då sa de ”ja det var Malik, han är ett geni, ett unikum, han är inte som någon annan.”
Jag kommer ihåg det mötet, det var något totalt annorlunda mot hur det brukar kunna vara på en kulturredaktion, säger Erik Schüldt.
”Visar på betydelsen av konst”
Kerstin Brunnberg, ordförande i Kulturrådet, tar också upp Malik Bendjellouls betydelse som dokumentärfilmare och konstnär.
– Det så många människor som kommer att drabbas av ett konstnärskap som har upphört så tidigt. Det visar den stora betydelsen av konst. Malik var en person som gjorde så mycket, som berört så många och hade kunna göra så mycket mer.
Karin Olsson, kulturchef på Expressen, fyller i.
– Filmen var egentligen ett omöjligt projekt, att den faktiskt blev gjord är nästan en lika otrolig historia som själva filmen.
”Sveriges mest begåvade filmskapare”
Sedan beskedet om Malik Bendjellouls död kom i går kväll har kultursidor och sociala medier fyllts med reaktioner och minnen.
Jonas Holmberg, programchef på Göteborgs filmfestival skriver i Expressen ”Malik var tvivelsutan en av Sveriges mest begåvade filmskapare. Han hade så många filmer kvar att göra. Om månar och djurparker och hemliga prinsar. Det går inte att ta in att det inte blir något med det. Att det inte kommer komma något mer nu”.
Nicholas Wennö, filmrecensent på Dagens Nyheter, skriver bland annat om Malik Bendjellouls gärning för svensk film.
”Trots sin alltför korta sejour i den svenska filmen lyckades han ändå förändra den för alltid. Att Sverige fick sin första dokumentär-Oscar gången sedan 1951 var egentligen oviktigt. Malik Bendjelloul visade att precis allt är möjligt om bara viljan att berätta om människor är tillräckligt stark.”