– För att vara raljerande kan man säga att medelålders vita män får synas mest, säger Lita Nazar, marknads- och kommunikationschef på Mediekompaniet.
Mediekompaniet arbetar med kommunikation mellan mediehus och annonsörer samt frågor kring representation och mångfald. Undersökningen “Rättvisaren” hoppas de kan initiera diskussioner och påverka medvetenheten kring frågorna. Den görs årligen sedan 2019.
– När vi fick se resultatet var det beklämmande, det har absolut inte hänt någonting på fyra år.
”Inte nöjd med det här”
Män står för 66 procent av medienärvaron i inrikesnyheter och kvinnor för 34 procent, exakt samma utfall som 2019.
I utrikesnyheter är skillnaden större. Där står kvinnor för 24 procent av närvaron och män för 76 procent. Det är något mer jämlikt än 2019 då 22 procent var kvinnor och 78 procent var män. Bland experter som syns i media är sju av tio män, en större andel än 2019.
– Det är vanligt att media lånar experter av varandra, det blir en rundgång. Det gör man ofta för att man vet vilka som är medievana, alltid svarar och uttrycker sig tydligt, säger Martin Schori, biträdande redaktionschef på Aftonbladet, och fortsätter:
– Tyvärr när det gäller mångfald är det ofta de som får stryka på foten när det blir tajt och tufft. Men med det sagt, jag är inte nöjd med det här. Medierna har ett ansvar att spegla samhället och det lyckas vi inte göra.
De syns i bild
Undersökningen innehåller även en analys av bilder i nyhetsartiklar. Den visar att ickevita personer nästan inte förekommer utanför sportsammanhang och att människor med större kroppar är underrepresenterade. Deras kroppar beskärs också ofta från bilden.
Det är problematisk på flera sätt menar Lita Nazar.
– Både ur en demokratisk synvinkel men också publicistiskt och ekonomiskt. Om människor inte känner sig porträtterade eller inte tycker att medier talar till dem så kan det i slutändan betyda att de slutar konsumera dem.