Den norska fotografen Jonas Bendiksen, som länge arbetat för den välkända bildbyrån Magnum, säger att han alltid varit fascinerad av religion även om han själv inte på något sätt är troende.
I sitt senaste projekt har han under tre års tid följt sju män som alla anser sig vara den återvändande Messias, vilket resulterat i utställningen The Last Testament som öppnar på Fotografiska på julafton.
– Jag är helt övertygad om att alla de här männen tror sig vara reinkarnerade. Det är inte teater eller performancekonst, de är hundraprocentigt övertygade, säger han.
Tusentals anhängare
Några av dem har anhängare över hela världen och stora konton på sociala medier, medan andra predikar mer i skymundan. En av de mest kända männen är Vissiarion, som han hörde han talas om redan på 90-talet när han jobbade i Ryssland.
Vissarion fick sitt kall om att han var Messias för nästan trettio år sedan. Idag lever han tillsammans med en följarskara på flera tusen personer djupt inne i de sibiriska skogarna. Hans samhälle är självförsörjande och präglas av en närhet till naturen och tron.
– Jag tror att folk följer Vissarion av samma skäl som folk går i kyrkan eller följer påven i Rom. De söker svar på de stora frågorna, säger Jonas Bendiksen.
Skillnad på olika tro
Även om ett sådant samhälle skulle kunna liknas vid en sekt menar Jonas Bendiksen att det är ett ord han inte befattar sig med. Han berättar att han alltid varit en skeptiker som ifrågasätter allt som inte kan bevisas, men att det är svårt för honom att skilja den här tron från den som vanliga etablerade kyrkor förespråkar.
– Ju mer jag fördjupat mig i det här, desto svårare blir det att skilja på exakt vad som gör det mer eller mindre rimligt att tro på Vissarion än på det som predikas i Svenska kyrkan på julafton, menar han.