Margaux Dietz har ett hektiskt schema i Almedalen. Hon medverkar på en rad seminarier, framtidsspanar och träffar fans.
Henns valprogram Partitempen har flera hundra tusen tittare på Youtube, för närvarande toppar intervjun med SD-ledaren Jimmie Åkesson med sina drygt 270 000 visningar.
– Jag presenterar partiledarna på ett väldigt enkelt sätt. Man får lära känna dem och vad de står för utan att man ska känna sig dum. Det ska vara en språngbräda in i politiken för att sedan kunna söka sig vidare.
När hon frågade sina 365 000 följare på Instagram uppgav över sextio procent av de svarande att de inte visste vad alla partiledarna heter.
– Det är lätt att dumförklara dem, men det är inte så konstigt. Det är svårt att veta var man ska börja.
Inga kritiska frågor
Margaux Dietz vill absolut inte kalla sig journalist. Hon är privat bekant med några partiledare, bland annat KD:s Ebba Bush, men säger att det inte påverkar programmet. Kritiska frågor lyser med sin frånvaro i hennes intervjuer: ”det formatet finns ju redan”.
Blir du aldrig sugen på att vara kritisk?
– Det är klart att jag blir. Men jag försöker hålla det på en enkel och lagom nivå. Om jag plötsligt ställer en kritisk fråga måste jag göra om manuset för de andra intervjuerna också. Det är viktigt att jag är opartisk och att det blir samma för alla.
”Medierna behöver få in en ny målgrupp”
Tanken är att Partitempen ska lotsa unga vidare in i den mer traditionella valbevakningen. Ribban ligger för högt hos ”gammelmedia”, tycker Margaux Dietz.
– De behöver få in en ny målgrupp som inte tittar på dem. Det är synd att vara jättebra men så är det ”ingen” som tittar. För att få in de unga måste man prata på ett annorlunda sätt: ta in lite influencers, gör det lite yngre och gör program som funkar som en språngbräda in i politiken.
Ditt jobb är att vara influencer. Vad ger partiledarintervjuerna dig?
– Det är roligt att sprida kunskap. Sen är det självklart jättebra PR-mässigt för mig. Jag får synas och vara med på många ställen. Dessutom är det väldigt viktigt för mig att sprida budskapet att influencers faktiskt gör bra saker också.